Volvo 480 - forpoczta nowoczesności
W ciągu pięciu najbliższych lat Volvo zamierza dołączyć do swojej oferty szereg nowości. Wiadomo, że jedną z nich będzie mały SUV, którego nie ma obecnie w ofercie szwedzkiej firmy. Czy pojawi się również rasowy kompakt? Jeśli tak, może być zaskoczeniem - jak model 480 w 1986 roku. Historia Volvo 480 rozpoczęła się 15 października 1985 roku, kiedy auto to po raz pierwszy zostało zaprezentowane. Był to następca P1800 produkowanego od 1961 roku, nikogo nie zaskoczyło więc to, ze nowy kompakt szwedzkiej marki był projektem śmiałym. Model 480 przeszedł jednak najśmielsze oczekiwania. Był bowiem przełomowy.
Volvo 480 było pierwszym samochodem tej marki z napędem na przednią oś. Taki debiut w modelu kompaktowym nie dziwi, ale już pierwsze zaimplementowanie w 480 systemu "Volvo info-center", czyli komputera pokładowego, może dziwić. W końcu elektroniczne nowinki najczęściej rozpoczynają karierę w większych i droższych modelach. Dzięki "Volvo info-center" kierowca mógł uzyskać informacje na temat spalania, zasięgu czy temperatury oleju.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.: |
Ciekawostkami, które wyprzedziły swój czas, zastosowanymi w modelu 480 można też nazwać system follow me home, wykorzystujący światła samochodu do ułatwienia kierowcy w dojściu nocą do drzwi domu, system kontroli przepalonych żarówek czy wycieraczki, któych tempo pracy uzależnione było od rozwijanej prędkości. W przypadku odmiany Turbo na środkowej konsoli obecny był również wskaźnik ciśnienia doładowania.
Produkowany w holenderskiej fabryce Volvo w Born model 480 wyposażany był w trzy jednostki benzynowe. Motor 1,7 l rozwijał moc 102 KM, wersja doładowana 120 KM, a wolnossący silnik 2,0 l 110 KM.
Niebanalny wygląd nadwozia typu "shooting brake" i zaskakująco zaprojektowane wnętrze z czterema oddzielnymi fotelami sprawiają, że do dziś Volvo 480 pozostaje ciekawym modelem poszukiwanym przez indywidualistów.
Nadesłał:
JK PR
|