Volvo 440 – 30. urodziny samochodu, który wyprzedzał swój czas
Model 440 pokazano po raz pierwszy w czerwcu 1988 r. Był to 5-drzwiowy samochód rodzinny, dzielący technikę i technologie ze sportowym coupe 480. Tym samym Volvo zademonstrowało na bardzo serio, że przedni napęd to odpowiedni kierunek w rozwoju aut.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.: |
Prace nad samochodem, który później nazwano „440”, zaczęły się jeszcze w roku 1978. Był to nowy projekt, który miał przeprowadzić firmę Volvo i jej samochody w przyszłość. Zabawa polegała na swobodnym myśleniu i dążeniu do gwiazd – więc cały projekt nazwano „Galaxy” („galaktyka”).
We wrześniu 1980 r. gotów był pierwszy prototyp z napędem na przednie koła. Choć jego zadaniem było testowanie najróżniejszych funkcji, jego wygląd już wówczas bardzo przypominał samochód, który później nazwano „modelem 440”. Prototyp jednak nosił nazwę G4 i nosił już cechy, do których dążyło Volvo. Miał przedni napęd, dawał radość z prowadzenia. Wnętrze było przestronne, ale wymiary zewnętrzne pozostały kompaktowe.
Projekt „Galaxy” zaowocował sporo potem stworzeniem aż dwóch modeli. Większy, 850, zaprezentowany w lecie 1991 roku, miał największy wpływ na rynek, ale to program 400 jako pierwszy przyniósł owoce już w kilka lat wcześniej. Tę część projektu przejęły firmy podległe Volvo w Holandii w roku 1992 – i to tam kontynuowano prace rozwojowe.
Pierwszym z nowych, przednionapędowych modeli Volvo było sportowe coupe 480, które oficjalnie zaprezentowano na salonie genewskim w 1986 r. Choć był to model niszowy, zrobił ogromne wrażenie i przetarł drogę dla pokazanego w dwa lata potem 440 – auta, które zdobyło mnóstwo klientów w klasie średniej niższej.
Nadesłał:
JK PR
|