Jak wycinanie filtrów fap/dpf wpływa na prace samochodu?


Jak wycinanie filtrów fap/dpf wpływa na prace samochodu?
2016-09-23
Żaden właściciel samochodu z silnikiem Diesla nie chce usłyszeć od mechanika, że zapchał się filtr cząsteczek stałych. Czyszczenie nie jest tanie, nie wspominając już o wymianie filtra na nowy. Do czego służy ten filtr i czy można go wyciąć?

Do czego służy filtr cząsteczek stały?

Filtr FAP/DPF montowany jest w układzie wydechowym samochodów z silnikiem Diesla. Oczyszcza on spaliny z cząsteczek sadzy i popiołu. To właśnie dzięki niemu Diesle przestały zostawiać za sobą charakterystyczną czarną chmurę dymu. Stosowane są razem z katalizatorami, aby jak najwydajniej zmniejszać ilość emitowanych do atmosfery trujących związków.

Samoczynne oczyszczanie

Najczęściej filtr cząsteczek stałych jest zaprojektowany tak, aby sam się oczyszczał. Przy wyższej temperaturze osadzone na nim cząsteczki ulegają spaleniu, tym samym oczyszczając filtr. Tyle teoria, w praktyce wiele aut poruszających się przede wszystkim w ruchu miejskim ma problem z samoczynnym oczyszczaniem. Nie uzyskują one wystarczająco wysokiej temperatury, przez co filtr się zapycha i spada wydajność samochodu.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Przeczytaj również:

Wycinanie filtrów FAP/DPF

Samo wycięcie filtra cząsteczek stałych nie jest skomplikowane lecz czasochłonne. Filtr trzeba wyjąć z obudowy (przeciąć ją) co wiąże się z demontażem układu wydechowego. W niektórych modelach niezbędne będzie również odkręcenie elementów układu kierowniczego lub opuszczenia tzw. sanek zespołu napędowego. Sam demontaż może potrwać kilka godzin.

Gdy filtr zostanie usunięty, jego obudowa jest spawana, a ślady ukrywane (szlifowanie spawów, malowanie). Pusta obudowa ma imitować obecność filtra w samochodzie.

Przeprogramowanie

Po mechanicznym usunięciu filtra trzeba jeszcze przeprogramować komputer. W zależności od modelu samochodu wyłączana jest funkcja obsługi filtra w sterowniku silnika lub stosuje się emulator, który symuluje prawidłową pracę filtra. Więcej informacji możecie uzyskać od specjalistów z Poznania - AutoElektronika24.com.

Prawidłowo wycięty filtr nie powoduje żadnych problemów technicznych. Co więcej, osoby, które jeździły ze źle działającym filtrem poczują więcej mocy w silniku.

Badanie techniczne

Co o wycinaniu filtrów FAP/DPF mówią przepisy? Jeżeli na badaniu udowodniono by brak lub uszkodzenie filtra cząsteczek stałych w samochodzie, gdzie jest wymagany, pojazd nie przeszedł by pozytywnie badania. W praktyce jednak w czasie badania technicznego sprawdza się poziom emitowanych zanieczyszczeń z układu wydechowego (a nie fizyczna obecność filtra).

Maksymalnie jest to 1,5 m-1, wycięcie filtra FAP/DPF nie spowoduje przekroczenia tej normy. Toteż badanie zadymienia spalin nie wykaże braku filtra. Norma ta została ustalona dla wszystkich modeli Diesli jeszcze zanim wprowadzono filtry cząsteczek stałych.

Dlatego właściciele Diesli tak często decydują się na wycinanie filtrów FAP/DPF. Usunięcie filtra to jednorazowy wydatek, który pozwala cieszyć się jazdą bez częstych wizyt u mechanika.


Redakcja Infomoto informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Infomoto nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

infomoto

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl