Wysokie kary finansowe utrudniają pracę ponad połowy polskich kierowców
                		 
		             | 
        
Transport drogowy to jedna z najprężniej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki. Jednocześnie branża wciąż zmaga się z brakiem kierowców zawodowych.
Transport  drogowy to jedna z najprężniej rozwijających się gałęzi polskiej  gospodarki. Jednocześnie branża wciąż zmaga się z brakiem kierowców  zawodowych. Jak wynika z badania przeprowadzonego  przez firmę INELO,  właściciele i osoby zarządzające w firmach z tego sektora za największe  utrudnienia uznają wysokie kary finansowe podczas kontroli oraz  eurobiurokrację. Czy kierowcy również wskazują na te problemy w swojej  codziennej pracy? 
Od  dłuższego czasu niedobór kierowców stał się jednym z najważniejszych  wyzwań branży transportowej w Polsce. Mogłoby się wydawać, że  podstawowym utrudnieniem w znalezieniu odpowiednich pracowników jest  specyfika pracy, czyli wielogodzinne trasy, zmęczenie i zbyt duża liczba  dni spędzonych poza miejscem zamieszkania. Jednak jak pokazują wyniki  badania INELO, kierowcy jako największe problemy w codziennej  działalności wskazują wysokie kary wynikające z kontroli drogowych,  celnych oraz dokonywanych przez inspekcje pracy (51 proc.), a także  konkurencję w postaci napływu kierowców z krajów Europy Wschodniej (41  proc.). Ponad 30 proc. badanych jako utrudnienie postrzega również  zagrożenie bezpieczeństwa lub terroryzm. Natomiast na kwestię  przemęczenia wynikającego ze zbyt długiego czasu pracy zwraca uwagę  jedynie 10 proc. kierowców.
 
W  pytaniu „Co Pana/Pani zdaniem stanowi największe utrudnienia w  codziennej pracy dla polskich kierowców zawodowych?” aż 52 proc.  właścicieli oraz osób zarządzających transportem wymienia kary finansowe  przy kontrolach, a w drugiej kolejności eurobiurokrację i związane z  nią coraz wyższe sankcje za brak wymaganej dokumentacji. Ponadto aż 45  proc. badanych w tej grupie jako trzeci problem przywołuje skomplikowane  regulacje prawne w kwestii rozliczania czasu pracy.
 
-  Na właścicielach i kierowcach ciąży wiele obowiązków administracyjnych,  których nieprzestrzeganie wiąże się z wysokimi karami finansowymi.  Ogłoszony w tym roku tzw. Pakiet drogowy ma wprowadzić ułatwienia i  ujednolicenia w tym zakresie. Komisja Europejska pracuje nad przepisami,  które będą korzystne dla poszczególnych firm oraz kierowców i  jednocześnie zapewnią uczciwą konkurencję na rynku. Najczęściej jednak  nakładane na kierowców kary związane są z rosnącą liczbą popełnianych  przez nich manipulacji, jak np. brak tachografu lub ogranicznika  prędkości, korzystanie z nielegalnych urządzeń czy posługiwanie się  fałszywą kartą kierowcy. Warto podkreślić, że egzekwowanie tych wymogów  przez służby kontrolne ma na celu przede wszystkim ochronę pracowników  przed pracą ponad ich siły, a nie utrudnianie wykonywania obowiązków – mówi Mateusz Włoch, ekspert INELO.
 
Czy pomimo utrudnień kierowcy czują się bezpieczni?
Firma  INELO w związku ze wskazywanymi utrudnieniami zapytała kierowców  również o to, czy czują się bezpiecznie w trakcie wykonywania swojej  pracy – 40 proc. z nich odpowiedziało na to pytanie twierdząco. Co  ciekawe, właściciele i osoby zarządzające transportem znacznie lepiej  oceniają tę sytuację. Aż 58 proc. respondentów z tej grupy uważa, że  polscy kierowcy mają poczucie bezpieczeństwa.
 
-  Poczucie bezpieczeństwa w pracy jest niezwykle istotne. Wobec  powyższych danych, firmy transportowe powinny priorytetowo zadbać  o odpowiedni komfort dla swoich kierowców. W naszym Centrum Technologii  Bezpieczeństwa w Logistyce stale badamy i sprawdzamy możliwości  zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego dzięki wykorzystaniu  inteligentnych systemów wspierających poszczególnych uczestników.  Rozwiązania te dostępne są również na polskim rynku i pomagają kierowcom  w sytuacjach zagrożenia m.in. wspomagają komunikację ze spedytorem oraz  chronią przed wjazdem w miejsca, które uznawane są za szczególnie  niebezpieczne – mówi prof. nadzw. dr hab. inż. Remigiusz Kozłowski  z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.
 
Co zatem oferują firmy transportowe swoim pracownikom?
Jednym  z podstawowych czynników motywujących i zachęcających do pracy w danej  firmie jest atrakcyjne i konkurencyjne wynagrodzenie. Coraz częściej  jednak kandydaci przy wyborze pracodawcy zwracają uwagę także na  dodatkowe benefity pozapłacowe. Aż 92 proc. przedsiębiorców  transportowych zapewnia, że inwestuje w sprzęty służbowe, czyli laptopy i  telefony komórkowy oraz rozwiązania telematyczne pomagające w podróży.  Co ciekawe, badanie pokazało duże rozbieżności pomiędzy odpowiedziami  właścicieli a samych kierowców. Jedynie 5 proc. z nich deklaruje, że ma  możliwość korzystania z nowoczesnych urządzeń telematycznych, 22 proc.  potwierdza możliwość korzystania z laptopów czy telefonów służbowych. W  obu grupach porównywalny jest natomiast odsetek odpowiedzi wskazujących  na rozwój zawodowy poprzez bezpłatne szkolenia.
  
-  Firmy transportowe powinny zadbać zarówno o obecnych pracowników, jak i  pomyśleć o przyszłych kandydatach. W branży, oprócz deficytów  kadrowych, obserwujemy dużą rotację wśród kierowców. Przy podejmowaniu  decyzji o zmianie miejsca pracy na pewno istotne jest wynagrodzenie.  Kiedy jednak szacuje się ono na podobnym poziomie, pracownicy  przywiązują dużą wagę do kwestii pozapłacowych. Pracodawcy w pierwszej  kolejności powinni skupiać się na wszystkich tych rozwiązaniach, które  upraszczają obowiązki administracyjne. Osoba aplikująca na stanowisko  kierowcy nie jest zainteresowana wypełnianiem zbyt dużej liczby  dokumentów, przede wszystkim chce usiąść za kierownicą samochodu  ciężarowego i bezpiecznie wykonać swoją pracę – podsumowuje Kamil  Korbuszewski, ekspert GBOX.
 Mateusz  Włoch z firmy INELO dodaje, że Kierowcy zawodowi chętnie uczestniczą w  szkoleniach branżowych, które pozwalają zrozumieć im skomplikowane  przepisy oraz dowiedzieć się, jak rozliczany będzie ich czas pracy i  które z dodatków zostaną doliczone do comiesięcznej pensji.
        
		Nadesłał:
            Serwis_Newsrm.tv 
	 | 
	
	      		      
		            

![Jak sprawdzić historię serwisową Peugeot? [Poradnik] Jak sprawdzić historię serwisową Peugeot? [Poradnik]](http://img.kafito.eu/d/1/7/217900_70.jpg)




