Raport Arval wskazuje nowe kierunki rozwoju rynku flotowego


Raport Arval wskazuje nowe kierunki rozwoju rynku flotowego
2019-10-22
Firma Arval Service Lease Polska opublikowała raport dot. stanu branży CFM i kierunków rozwoju rynku flotowego. Wyniki badań wskazują na dobrą kondycję i perspektywy branży oraz główne kierunki zmian: elektryfikację flot i zmianę podejścia do mobilności.

Interesujących wniosków w nowym Barometrze Flotowym jest jednak więcej.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Przeczytaj również:

 

Dobra sytuacja branży CFM

 

Według badań instytutu Arval Mobility Observatory (AMO), opublikowanych w najnowszym Barometrze Flotowym, polski rynek flotowy wciąż rozwija się dynamicznie. 21% ankietowanych fleet managerów zapowiedziało rozbudowę swoich flot w ciągu najbliższych 3 lat – to o 3% więcej niż w pozostałych krajach UE objętych badaniem. Największy potencjał na rozwój mają floty w dużych i bardzo dużych przedsiębiorstwach – dalszą ich rozbudowę zadeklarowało kolejno 24% oraz 27% polskich firm.

 

- Branża car fleet management wchodzi w fazę poważnych zmian, do których zaliczyć można elektryfikację flot, popularyzację car sharingu dla firm, którego testy firma Arval już rozpoczęła oraz rosnące zainteresowanie telematyką. To historyczne zmiany dla branży i całej motoryzacji, które dokonują się na naszych oczach i z naszym udziałem. Zagadnień tych nie mogło więc zabraknąć w tegorocznym raporcie – podkreśla Grzegorz Szymański, Regional Manager of Central Europe w Arval Service Lease Polska.

 

Mobilność jako usługa

 

Mobilność alternatywna cieszy się w Polsce coraz większym zainteresowaniem, a dotychczasowy, dominujący
w społeczeństwie model posiadania, zastępowany jest modelem korzystania. Trend ten widać wyraźnie zarówno
w zakresie przejazdów prywatnych, jak i służbowych. Według badań przeprowadzonych przez AMO, na polskim rynku usług mobilności najpopularniejszy jest car sharing. W ciągu ostatnich 2 lat liczba dostępnych w usłudze pojazdów wzrosła z 300 do 3 600, a korzystać z niej mogą mieszkańcy już wszystkich największych polskich miast.

 

Zalety car sharingu dostrzega też 19% polskich firm, które według AMO, korzystają już lub zamierzają skorzystać z tej usługi w ciągu najbliższych 3 lat. Taki wynik plasuje Polskę na wysokim, 5. miejscu w europejskim rankingu popularności car sharingu. Coraz więcej zwolenników wśród pracowników dużych firm zyskuje również ride-sharing, czyli współdzielenie przejazdu. Jego wdrożenie w ciągu najbliższych 3 lat, planuje niemal 50% przedsiębiorstw, zatrudniających ponad 100 osób.

 

Pozycja diesla

 

Od tzw. dieselgate minęło już przeszło 4 lata i mimo wprowadzenia nowych obostrzeń dla producentów samochodów (obowiązująca od 1 września 2018 roku norma Euro 6d-TEMP), niemal 1/3 firm przewiduje ograniczenie w swoich flotach udziału samochodów z silnikiem Diesla. Ankietowanych fleet managerów do zmiany decyzji nie przekonałyby nawet porównywalne w testach wyniki emisyjności CO diesli w stosunku do silników benzynowych.

 

- Od chwili obowiązywania procedury testowej WLTP, która pozwala lepiej oszacować rzeczywisty poziom zużycia paliwa i emisji spalin, zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi teoretycznie powinno ponownie wzrosnąć – stwierdza Paweł Racis, Dyrektor Handlowy w Arval Service Lease Polska. – Tak się jednak nie dzieje, co może być spowodowane ostrożnością w związku z wizją nowych regulacji dla diesli. Z drugiej jednak strony niemal połowa badanych firm zadeklarowała dalsze korzystanie, a nawet zwiększenie liczby diesli w swojej flocie. Możliwe,
że managerowie traktują potencjalne regulacje jako odległe lub przewidują, że dotkną one jedynie starsze pojazdy.
– dodaje.

 

 

Telematyka dla poprawy bezpieczeństwa

 

W nowym Barometrze Flotowym nie zabrakło także badań dotyczących systemów telematycznych, które cieszą się w Polsce niesłabnącą popularnością. Aż 27% firm w Polsce już wdrożyło to narzędzie do swoich flot i wszystko wskazuje na to, że firm korzystających z tego rozwiązania będzie przybywać. Coraz więcej fleet managerów (31%) uważa telematykę za narzędzie poprawiające bezpieczeństwo kierowców. Wciąż jednak jest ono wykorzystywane głównie z uwagi na możliwość lokalizacji pojazdów, w drugiej kolejności – ze względu na redukcję kosztów utrzymania floty.

 

Elektromobilość w Polsce i UE

 

Rozwój transportu nisko- i zeroemisyjnego stanowi jeden z priorytetów polityki środowiskowej UE. W Polsce jako lider tej zmiany wskazywany jest sektor publiczny, który w świetle nowej ustawy o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych, od 1 stycznia 2020 roku, powinien mieć w swoich flotach przynajmniej 10% pojazdów elektrycznych. Obok instytucji państwowych, do rozwoju elektromobilności powinny przyczynić się także przedsiębiorstwa, ponieważ to one kupują bądź wynajmują znaczną część samochodów.

 

19% polskich firm posiada lub planuje zakup pojazdów z napędem elektrycznym, hybrydowym lub hybrydowym plug-in. Dla porównania, analogiczne zainteresowanie napędami alternatywnymi firm w Wielkiej Brytanii, Holandii i Belgii, wynosi odpowiednio 61%, 58% i 55%. Jako główne powody niższego poziomu zainteresowania polskich fleet managerów elektryfikacją służbowych flot, autorzy raportu wskazali wciąż zbyt małe zasięgi samochodów elektrycznych, brak odpowiedniej infrastruktury punktów ładowania oraz długi czas ładowania baterii.

 

Firmy, które chciałyby przejść na napędy elektryczne powinny zatem zainwestować we własną infrastrukturę punktów ładowania na firmowych parkingach – aż 52% ankietowanych zadeklarowało chęć takiej inwestycji. Przeszkodą do posiadania elektrycznej floty są również wysokie ceny takich aut oraz brak realnych zachęt podatkowych.

 

Jak mówi Paweł Doleciński, Business Development Manager Public Sector w Arval Service Lease Polska:
Alternatywą dla nabywania nadal kosztownych pojazdów elektrycznych staje się wynajem długoterminowy. Firmom i instytucjom łatwiej jest wynająć pojazd na wskazany okres i korzystać z ekologicznej mobilności niż zamrażać środki na zakup aut. Korzystając z wynajmu długoterminowego, firma nie musi się też martwić o to, jaka będzie wartość rezydualna po 3-4 latach użytkowania takiego auta i ile otrzyma zwrotu z inwestycji przy sprzedaży na rynek wtórny – zapewnia.

 

O Arval Mobility Observatory

 

Arval Mobility Observatory to nowa nazwa think tanku Corporate Vehicle Observatory, założonego w 2002 r.
we Francji z inicjatywy grupy finansowej BNP Paribas oraz firmy Arval. Badanie ma na celu opracowanie statystyk, ukazujących strukturę flot w poszczególnych krajach oraz perspektywy rozwoju rynku i pojawiające się na nim trendy. W ramach projektu Barometr Flotowy prowadzone są badania rynku flotowego na terenie 12 państw Unii Europejskiej, w tym Polski.

 

Pełna treść raportu dostępna jest na stronie Arval.pl/BarometrFlotowy.

 

 

O Arval:

Firma Arval powstała w 1989 roku i jest w pełni własnością BNP Paribas. Arval specjalizuje się w leasingu pojazdów z pełną obsługą; oferuje swoim klientom – dużym przedsiębiorstwom międzynarodowym, małym i średnim przedsiębiorcom oraz wolnym zawodom – dopasowane do indywidualnych potrzeb rozwiązania, optymalizujące przemieszczanie się pracowników i outsourcing ryzyka związanego z zarządzaniem flotą. W ostatnim czasie Arval uruchomił ofertę również dla klientów indywidualnych. Specjalistyczne doradztwo oraz jakość obsługi, które stanowią podstawę obietnicy Arval wobec klientów, zapewnia ponad 7 000 pracowników w 29 krajach. Łączna flota leasingowana przez Arval składa się z 1 193 910 pojazdów na całym świecie (grudzień 2018 r.). Arval jest członkiem założycielem sojuszu Element-Arval Global Alliance. Jest to najdłużej działający sojusz strategiczny w branży
i światowy lider w zarządzaniu flotą ponad 3 mln pojazdów w 50 krajach. W ramach organizacyjnych BNP Paribas, Arval prowadzi działalność w pionie podstawowej bankowości detalicznej.

www.arval.com

 

O BNP Paribas:

BNP Paribas jest czołowym bankiem europejskim o zasięgu międzynarodowym. Jest obecny w 73 krajach i zatrudnia ponad 196 000 pracowników, w tym ponad 149 000 w Europie. Grupa zajmuje kluczowe pozycje w trzech głównych rodzajach działalności: rynki krajowe i międzynarodowe usługi finansowe (ang. Domestic Markets and International Financial Services), gdzie sieci banków detalicznych i usług finansowych obsługuje pion bankowości i usług detalicznych (ang. Retail Banking & Services) oraz bankowość dla przedsiębiorstw i instytucji (ang. Corporate & Institutional Banking), która obsługuje dwie franczyzy: klientów korporacyjnych i inwestorów instytucjonalnych.

Grupa pomaga swoim klientom (osobom fizycznym, stowarzyszeniom społecznym, przedsiębiorcom, małym
i średnim przedsiębiorstwom, korporacjom oraz klientom instytucjonalnym) w realizacji ich projektów dzięki szerokiemu wachlarzowi rozwiązań: od finansowania, przez inwestycje i oszczędności po ochronę ubezpieczeniową. W Europie Grupa działa na czterech rynkach krajowych (w Belgii, Francji, we Włoszech i w Luksemburgu), a BNP Paribas Personal Finance jest europejskim liderem w kredytach konsumpcyjnych. BNP Paribas rozwija swój zintegrowany model bankowości detalicznej w krajach śródziemnomorskich, w Turcji i w Europie Wschodniej, posiada także szeroką sieć w zachodniej części Stanów Zjednoczonych. W bankowości dla przedsiębiorstw
i instytucji oraz działalności w zakresie międzynarodowych usług finansowych BNP Paribas również zajmuje czołowe miejsce w Europie, ma silną pozycję w Ameryce Północnej i Południowej i szybko rośnie w krajach Azji i Pacyfiku. 

www.bnpparibas.com


Redakcja Infomoto informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Infomoto nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

j.melon@neuron.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl