Na czym polega bezpośrednia likwidacja szkód komunikacyjnych


Na czym polega bezpośrednia likwidacja szkód komunikacyjnych
2016-03-22
Bezpośrednia likwidacja szkód jest w Polsce możliwa od 2015 r. Rozwiązanie to, choć może brzmieć dla klientów zachęcająco, ma swoje ograniczenia. Nie warto więc traktować tej możliwości jako najważniejszego kryterium przy wyborze firmy, w której wykupimy polisę OC.

OC sprawcy czy OC poszkodowanego – z czyjej polisy wypłacane jest odszkodowanie

Wyobraźmy sobie następującą sytuację. Ewa wraca po południu z pracy swoim samochodem. W pewnym momencie na skrzyżowaniu światła się zmieniają i Ewa hamuje tak, żeby zatrzymać się przed stojącym przed nią samochodem. Nagle czuje szarpnięcie i słyszy huk. Orientuje się, że inny kierowca nie zdążył wyhamować i uderzył w tył jej samochodu. Okazało się, że jest on całkowicie zgnieciony. Wina leży po stronie kierowcy, który jechał za Ewą. Ewę martwi jednak to, że sprawca stłuczki ma ubezpieczenie OC w firmie, o której nigdy wcześniej nie słyszała. Jak będzie przebiegał proces likwidacji szkody, czy firma współpracuje z rzetelnymi warsztatami, czy odszkodowanie będzie satysfakcjonujące? – tego typu obawy towarzyszą jej, kiedy po spisaniu oświadczenia odjeżdża z miejsca kolizji.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Przeczytaj również:

Likwidacja szkód z OC poszkodowanego

System bezpośredniej likwidacji szkód polega na tym, że w sytuacji analogicznej do tej, która przydarzyła się Ewie, poszkodowany w kolizji drogowej może o odszkodowanie za uszkodzony samochód wystąpić do swojego ubezpieczyciela. Firma ubezpieczeniowa poszkodowanego we własnym zakresie będzie później rozliczała się ze wszystkich kosztów z firmą, w której ubezpieczony był sprawca. Rozwiązanie takie wydaje się być dla klienta dużym ułatwieniem, sprawia przecież, że może on udać się do firmy, którą zna, i tam starać się o odszkodowanie za szkody majątkowe, czyli uszkodzony samochód. Bezpośredniej likwidacji szkód nie warto jednak traktować jako jedynej przesłanki, żeby wykupić polisę OC w firmie, która oferuje taką możliwość.

Bezpośrednia likwidacja szkód nie powinna być jedynym kryterium wyboru ubezpieczyciela

Koszty związane z wprowadzeniem w 2015 r. systemu bezpośredniej likwidacji szkód oraz z prowadzonym każdorazowo postępowaniem likwidacyjnym mogły przyczynić się do odnotowanego w 2016 r. wzrostu cen ubezpieczeń komunikacyjnych u niektórych firm ubezpieczeniowych. Można się spodziewać, że za polisę u firmy, która oferuje bezpośrednią likwidację szkód, zapłacimy więcej niż u tej, które nie stosuje tego systemu.

Należy zauważyć, że do bezpośredniej likwidacji nie kwalifikują się obecnie szkody osobowe, czyli uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia, wywołane wypadkiem. Gdyby więc Ewa wskutek zdarzenia doznała na przykład urazu głowy lub innego urazu, który doprowadziłby do trwałego uszczerbku na zdrowiu, nie mogłaby dochodzić odszkodowania z tego tytułu od swojego ubezpieczyciela. Bezpośrednia likwidacja nie dotyczy również przypadków, kiedy w zdarzeniu uczestniczyło więcej niż 2 pojazdy, a więc, gdyby np. w samochód jadący za Ewą uderzył jeszcze jeden pojazd. Jeszcze innym przypadkiem, który jest wyłączony z bezpośredniej likwidacji, są szkody przewyższające 30 tys. zł. Załóżmy więc, że Ewa jeździ nowym samochodem, a zderzenie sprawiło, że koszt jego naprawy został wyceniony na 35 tys. W tej sytuacji prawdopodobnie bezpośrednia likwidacja będzie niemożliwa. Podobnie w przypadku, kiedy zdarzenie ma miejsce poza granicami Polski, nawet podczas krótkiego wypadu do Czech.

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru najbardziej korzystnej oferty OC

Tanie OC, korzystne dla klienta nie tylko pod względem ceny, ale także zakresu szkód, które obejmuje, i wysokiej jakości procesu obsługi likwidacji szkód, wciąż dostępne jest u innych ubezpieczycieli, takich jak np. Proama, Link4, AXA Direct. Podczas wyboru ubezpieczenia OC warto uwzględnić czynniki, takie jak wysokość sumy odszkodowania i jej stosunek do ceny, którą będziemy płacili za polisę. Jeśli jeździmy bezszkodowo, powinniśmy zorientować się też, jak duże zniżki przysługują nam za to u poszczególnych ubezpieczycieli. W Proamie mamy na przykład szansę na zniżki wynoszące nawet 70%.

Czy warto martwić się o to, w jakiej firmie ubezpieczony jest sprawca

Nad prawidłowością funkcjonowania rynku ubezpieczeń w Polsce czuwa Komisja Nadzoru Finansowego (KNF). Nadzór pełniony przez tę instytucję zapewnia właściwą jakość usług świadczonych przez funkcjonujących w Polsce ubezpieczycieli. Dzięki temu możemy mieć pewność, że nawet jeśli sprawca ubezpieczony jest w niedużej firmie, która jednak posiada zezwolenie wydane prze KNF (można to sprawdzić na stronie internetowej KNF-u), szkoda zostanie zlikwidowana zgodnie z prawem i obowiązującymi na rynku standardami.


Redakcja Infomoto informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Infomoto nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

infomoto

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl