Akumulator wykończony upałem? Zadbaj o niego!
Letnie upały mogą być szkodliwe dla akumulatorów samochodowych. Gdy temperatura rośnie, akumulatory zaczynają się samoczynnie rozładowywać. Dlaczego wysokie temperatury źle wpływają na akumulator i radzi, jak temu przeciwdziałać?
Zjawisko samorozładowania
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.: |
|
Ekstremalne upały są wyjątkowo szkodliwe dla wszystkich akumulatorów. Rosnąca temperatura przyspiesza reakcję elektrochemiczną zachodzącą w akumulatorze, potęgując jednocześnie naturalne zjawisko samorozładowania. Dlatego wystawione na wysokie temperatury akumulatory samochodowe wymagają częstszego ładowania, aby utrzymać wydajność na optymalnym poziomie (zwłaszcza podczas przechowywania lub dłuższego postoju pojazdu i ekspozycji słonecznej): – Pozostawienie pojazdu
w słońcu stwarza niekorzystne warunki dla akumulatora. Podczas upałów, gdy temperatura powietrza wynosi często powyżej 30°C, temperatura pod rozgrzaną maską pojazdu jest jeszcze wyższa – wyjaśnia Guido Scanagatta, Product Marketing Manager Transportation w Exide Technologies.
Wpływ wysokich temperatur na akumulatory jest tak duży, że producenci zwykle zalecają ich doładowywanie już po ekspozycji słonecznej przy 20°C. Co więcej, każde 10°C powyżej tej granicy dwukrotnie przyspiesza zjawisko samorozładowania: – W szczególnie gorące dni (30°C i więcej) akumulator rozładowuje się dużo szybciej niż w innych warunkach – wyjaśnia ekspert Exide. – Kiedy pojazd jest w ruchu codziennie, rozładowanie zwykle rekompensuje się poprzez doładowanie akumulatora podczas jazdy. Jednak, gdy z samochodu korzysta się rzadziej (wyjazd na wakacje, korzystanie z komunikacji miejskiej), poziom naładowania akumulatora systematycznie spada – dodaje.
Letnie upały w takim samym stopniu przyspieszają także reakcje chemiczne, a każde 10°C powyżej 20°C podwaja ich szybkość. Oprócz tego zagrożeniem dla akumulatora jest korozja kratek, która sukcesywnie zmniejsza materiał przewodzący, jednocześnie zwiększając wartość oporu wewnętrznego. W ten sposób stopniowo spada zdolność akumulatora do rozruchu: – Problemy te dotyczą w szczególności akumulatorów długotrwale wystawianych na działanie wysokich temperatur. Niestety uszkodzenia wynikające z wpływu upalnych temperatur są nieodwracalne i ostatecznie jedynym wyjściem pozostaje wymiana – ostrzega Guido Scanagatta.
Chroń akumulator przed upałem
Postępujące samorozładowanie i korozja kratek, spowodowane upalną pogodą, mogą ujawnić się znacznie później, np. dopiero w chłodniejsze jesienne dni lub zimą, kiedy potrzeba więcej energii do uruchomienia silnika.
– Na szczęście problemom związanym z samorozładowaniem akumulatora wskutek upałów można zapobiegać – mówi ekspert Exide. – Można sprawdzić stan akumulatora u mechanika, który zbada go za pomocą inteligentnego testera. Kolejnym ważnym krokiem jest samodzielne działanie: utrzymywanie akumulatora w czystości, niepozostawianie samochodu przez dłuższy czas na pełnym słońcu, a także uzupełnianie płynów silnikowych (przegrzany silnik ma negatywny wpływ na akumulator). Najważniejsze jednak, aby kierowca przynajmniej raz w roku sprawdził stan akumulatora u profesjonalisty, np.
w sezonowej akcji Centra Mocy.
Wybór nowego akumulatora
Stosując się do porad Exide, można zmniejszyć ryzyko samorozładowania akumulatora podczas wakacji. Jeśli jednak dojdzie do awarii akumulatora i konieczna będzie jego wymiana, bardzo ważne jest, aby wybrać odpowiedni model – zgodny z zaleceniami producenta pojazdu i dostosowany do stylu jazdy kierowcy. W takim przypadku warto skorzystać z internetowej wyszukiwarki akumulatorów, np. dostępnej na Akumulator.pl.
Akumulatory i rozwiązania Exide na rynku wtórnym bazują na długoletnim doświadczeniu firmy jako producenta oryginalnego wyposażenia. Wśród priorytetów koncernu znajduje się wydłużanie żywotności i niezawodności całej gamy akumulatorów, a także podnoszenie ogólnego zadowolenia klienta. Dla przykładu: standardowe akumulatory Centra Futura i Exide Premium produkowane na rynek wtórny zostały zaopatrzone w technologię z rynku oryginalnego wyposażenia (formułę Carbon Boost 2.0), co jest korzystną zmianą w przypadku pojazdów z konwencjonalnym silnikiem. Wyjątkowe rozwiązanie Carbon Boost 2.0 poprawia bowiem przewodność i umożliwia szybsze doładowywanie akumulatora. Dzięki dłuższemu zachowaniu optymalnego naładowania ryzyko awarii jest mniejsze. Najnowsza generacja akumulatorów Exide i Centra została także wyposażona w płyty nowego projektu, które zapewniają większą wytrzymałość i odporność na wysokie temperatury (dodatkowe czynniki zwiększające wytrzymałość akumulatora).
Więcej porad i informacji na temat asortymentu Exide Technologies znajdziesz na stronie exide.com/eu oraz akumulator.pl.
Nadesłał:
Alicja Sidorowicz
|