Torby z poduszek powietrznych, czyli branża motoryzacyjna w obliczu zasad gospodarki cyrkularnej


2018-12-18
Branża motoryzacyjna jest jedną z najprężniej rozwijających się branż XXI wieku. Ważnym elementem dynamicznego postępu, jest skuteczne wdrażanie idei gospodarki obiegu zamkniętego, pozwalające zminimalizować jej negatywny wpływ na środowisko.

Branża motoryzacyjna, mając na uwadze korzyści środowiskowe, coraz częściej prowadzi działalność w zgodzie z ideą zrównoważonego rozwoju m.in. wykorzystując w produkcji samochodów części pochodzące z recyklingu. Dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) pokazują, że na przełomie 10-ciu lat całkowita emisja dwutlenku węgla wytwarzanego podczas produkcji samochodów w Europie zmniejszyła się o 24%, dzięki wykorzystaniu energii z odnawialnych źródeł. Również na przełomie ostatnich 10-ciu lat zredukowano o 31% ilość wody zużywanej do produkcji jednego samochodu: w 2007 było to 4,83 m3 wody, a w 2017 - 3,34 m3.[1]

Przedsiębiorców do zmian obligują również regulacje unijne. Dyrektywa z 2015 roku zakłada próg ponownego użycia i odzysku wynoszący 95% masy pojazdów, przy czym maksymalnie 10% masy pojazdów może być przeznaczone do odzysku energetycznego. Producenci są również zobowiązani  do  projektowania  pojazdów w sposób ułatwiający ponowne wykorzystanie części i materiałów oraz zapewnienie łatwiejszego procesu demontażu.[2]

GOZ w praktyce – inspirujące rozwiązania producentów

Obecnie w Europie 36% całkowitej masy materiałów nowo wyprodukowanego pojazdu pochodzi
z recyklingu, a 85% ELV nadaje się do recyklingu. Czołowi producenci branży motoryzacyjnej prezentują wiele przykładów działań zgodnych z gospodarką obiegu zamkniętego. Jedna z francuskich marek samochodów stworzyła eksperymentalną platformę do recyklingu pojazdów wycofanych
z eksploatacji o nazwie "Innowacyjny CAR REcycling 95%" (ICARRE 95), wspieraną przez unijny program LIFE. Celem projektu było zamknięcie obiegu poprzez wykorzystanie materiałów
z wycofanych z eksploatacji pojazdów do produkcji nowych samochodów.[3]

Także szwedzka marka samochodów sprawdza, jak można ponownie wykorzystać elementy ze złomowanych aut. Dodatkowo inwestuje w produkcję torebek i odzieży z materiału ze zdemontowanych poduszek powietrznych, dzięki czemu dostają one drugie życie. [4]  Natomiast Stena Recycling, w swoim innowacyjnym centrum recyklingu Stena Nordic Recycling Center, odzyskuje 95% materiałów zawartych w samochodach.[5]

Dobrym przykładem są również działania międzynarodowej firmy produkującej opony samochodowe, która w pełni wdraża strategię 4R. Pierwsze R oznacza "Redukuj". Projektując lżejsze opony, firma zużywa znacznie mniej surowców. Nacisk kładziony jest również na zmniejszenie oporów toczenia opon, minimalizując w ten sposób zużycie paliwa i emisję CO2. Drugie R oznacza Reuse. Poprzez naprawę, bieżnikowanie i ponowne rowkowanie opon ten sam produkt może zostać ponownie użyty. Dwa ostatnie R, Recycle and Renewable, opisują zaangażowanie w recykling i odzyskiwanie opon wprowadzanych na rynek, a także wykorzystanie biomateriałów do ich produkcji.[6]

Ekologiczny potencjał branży motoryzacyjnej

- Obserwując największych graczy na rynku motoryzacyjnym widzimy, że drzemie tam ogromny potencjał w zakresie wdrażania idei GOZ. Oczywiście zmiany zaczynają się od małych kroków, ważne natomiast, by zmierzały we właściwym kierunku. Na szczęście przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej są coraz bardziej świadome swojego wpływu na środowisko i do pozytywnych działań skłaniają je nie tylko regulacje prawne, ale także troska o otoczenie – zauważa Michał Lichtenberg, Dyrektor Biznesu metali żelaznych w Stena Recycling.

Aby promować cyrkularne rozwiązania firm, Stena Recycling powołała konkurs Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego. W 2018 roku uruchomiono już II edycję konkursu – tym razem pod hasłem „Cyrkularny potencjał do wykorzystania”. Zgłaszane projekty nie muszą funkcjonować na skalę międzynarodową, gdyż każda inicjatywna zmierzająca do zamknięcia obiegu zasługuje na uznanie. Konkurs zwraca także uwagę na realne korzyści dla przedsiębiorstwa, wynikające z wdrażania modeli biznesowych zgodnych z zasadami GOZ. Nabór zgłoszeń trwa do 31.01.2019r.

Więcej o konkursie Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego na stronie https://www.stenarecycling.pl/stena-circular-economy-award



[1] Raport Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), 2018

[2] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego I Rady 2000/53/WE w sprawie wyeksploatowanych pojazdów, 2000

[3] Więcej na stronie https://www.ellenmacarthurfoundation.org/case-studies/short-loop-recycling-of-plastics-in-vehicle-manufacturing

[4] Więcej na stronie https://www.volvocars.com/intl/discover-volvo/reincarnate

[5] Stena Nordic Recycling Center https://www.stenarecycling.pl/zrownowazony-recykling/innowacje-w-recyklingu/stena-nordic-recycling-center/

[6] Więcej na stronie https://www.ellenmacarthurfoundation.org/ce100/directory/michelin

 




Redakcja Infomoto informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Infomoto nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

mantoszewska@onboard.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl