Rajdówkami po zaśnieżonej krainie - zapowiedź WRC Rajdu Szwecji


Rajdówkami po zaśnieżonej krainie - zapowiedź WRC Rajdu Szwecji
2023-02-08
Od ponad siedemdziesięciu lat Rajd Szwecji jest jedną z najważniejszych imprez w rajdowym kalendarzu. Tegoroczną edycję rywalizacji na śniegu i lodzie będącej rundą Rajdowych Mistrzostw Świata będzie można oglądać w całości na żywo i z polskim komentarzem na antenie Motowizji.

Rajd Szwecji jest znany przede wszystkim z tego, że to jedyna zimowa runda WRC w sezonie. Pierwsze edycje odbywały się jednak w czerwcu na szutrowych odcinkach specjalnych. Dopiero w 1965 roku rywalizacja zaczęła toczyć się w pierwszych miesiącach roku na śniegu i lodzie.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Przeczytaj również:

Od powstania Rajdowych Mistrzostw Świata w 1973 roku, Rajd Szwecji nie był w kalendarzu WRC tylko czterokrotnie. Przez wiele lat zawodnicy spoza Skandynawii nie byli w stanie go wygrać. Dopiero Sebastienowi Loebowi w 2004 roku udało się przełamać dominację zawodników z krajów nordyckich. Podobnym osiągnięciem jak Loeb mogą pochwalić się jedynie: Sébastien Ogier, Thierry Neuville i Elfyn Evans i Ott Tänak,

Ostatnią edycję Rajdu Szwecji wygrał Kalle Rovanperä. Nastoletni Fin z Toyoty powtórzył wyczyn swojego taty Harriego z 2001 roku rozpoczynając w ten sposób drogę do mistrzostwa wspólnie z Jonne Halttunenem.

Rovanperä będzie otwierał trasę, jako, że na starcie zabraknie lidera klasyfikacji generalnej mistrzostw świata. Sébastien Ogier wygrał tegoroczny Rajd Monte Carlo, ale ośmiokrotny mistrz świata startuje tylko w wybranych rundach obecnej kampanii. Dzięki temu na status kierowcy numer 3 w Toyocie, obok Rovanpery i Evansa, wskoczy Takamoto Katsuta. Nie oznacza to, że w Szwecji zabraknie czwartego GR Yarisa Rally1.

Z nadarzającej się okazji skorzysta Lorenzo Bertelli. Dziedzic fortuny marki Prada przez lata startował w rajdach WRC za kierownicą Fordów. Włoch wystartuje w Rajdzie Szwecji po raz siódmy, a pod nieobecność Jourdana Serdiridisa będzie jedynym „prywaciarzem” w aucie topowej kategorii.

Na czele kierowców, którzy spróbują pokrzyżować plany Toyocie stanie, trzeci w Monte Carlo, Thierry Nueville w swoim Hyundaiu Hyundai i20 N Rally1. W samochodach koreańskiej stajni wspierać go będą Esapekka Lappi oraz Craig Breen, który zgodnie z zapowiedziami dzieli rajdówkę z Danim Sordo i tym razem, to Irlandczyk będzie rywalizował na szwedzkich bezdrożach.

M-Sport na daleką północ wysłał jedynie dwie maszyny w najwyższej klasie. Jednego z Fordów Puma Rally1 poprowadzi zwycięzca Rajdu Szwecji z 2019 roku Ott Tänak, a asystować mu będzie Pierre-Louis Loubet,

Polscy kibice będą mieli komu kibicować. W stawce Rajdu Szwecji nie mogło zabraknąć Michała Sołowowa wraz z Maciejem Baranem. Trzykrotny rajdowy wicemistrz Europy od 2020 roku nie odpuszcza zimowych rund WRC i nie inaczej jest w tym roku. Sołowow będzie bronił zwycięstwa w kategorii WRC Masters za kierownicą najnowszej Škody Fabii RS Rally2.

W WRC2 na zrewanżowanie się losowi za utratę zwycięstwa w Rajdzie Monte Carlo oraz wypadnięcie z drogi pod koniec ubiegłorocznego Rajdu Szwecji liczyć będzie Nikołaj Griazin. Zawodnik startujący pod neutralną flagą będzie miał nowe grono rywali - swój sezon rozpoczynają w Szwecji między innymi obrońca tytułu Emil Lindholm, a także Oliver Solberg, który jechał w Monte Carlo, ale poza klasyfikacją WRC2 pokazując przy okazji obiecujące tempo. Niezwykle groźny powinien być także Ole Christian Veiby. Norweg, startujący także w World RX, rok temu był drugi w WRC2 ulegając jedynie Andresowi Mikkelsenowi. Jego w Szwecji nie będzie.

Rajd Szwecji przeszedł znaczącą zmianę w ostatnich latach. Po regularnych problemach z pogodą i klimatem rajd przeniósł się bliżej koła podbiegunowego do Umea. Odcinki specjalne były rok temu zaśnieżone, jak trzeba i jedyne odwołanie odcinków specjalnych nastąpiło ze względu na renifery.

Tegoroczny Rajd Szwecji składać się będzie z osiemnastu oesów o łącznej długości ponad 300 kilometrów. Rywalizacja zacznie się w czwartkowy wieczór na odcinku specjalnym w Umea, a zakończy dodatkowo punktowanym Power Stagem będącym wydłużoną wersją tej próby.

Wszystkie odcinki specjalne Rajdu Szwecji, tak samo jak każdej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata w 2023 roku, zobaczycie na żywo z polskim komentarzem na antenie Motowizji. Wydarzenia opisywać widzom będą Grzegorz Gac, Sławomir Szymczak, Michał Adamiuk, Gabriel Borowy oraz Mikołaj Sokół. Towarzyszyć im będą dwaj kierowcy rajdowi - Kajetan Kajetanowicz oraz Hubert Laskowski.

W ramach specjalnej promocji na platformie Orange wraz ze startem Rajdu Szwecji, czyli od 9 lutego kanał Motowizja zostanie odkodowany dla wszystkich klientów Orange, posiadających Pakiet Optymalny i Orange Love Standard w technologii IPTV. Promocja potrwa do 30 marca.

FIA Rajdowe Mistrzostwa Świata - harmonogram transmisji Rajdu Szwecji

Czwartek, 9 lutego

godz. 9.00 - Shakedown from Hakmark

godz.17:35 - Studio Rajdowe

godz.18:10 - Pre-Show i Ceremonia z Red Barn Arena w Umea

godz.19:00 - OS1 Umeå Sprint 1

Piątek, 10 lutego

godz. 8:15 - OS2 Brattby 1

godz. 9:30 - OS3 Sarsjöliden 1

godz. 11:00 - OS4 Botsmark 1

godz. 13:00 - Media Zone & Flexi Service A z Umeå Service Park

godz. 14:45 - OS5 Brattby 2

godz. 15:40 - OS6 Sarsjöliden 2

godz. 17:15 - OS7 Botsmark 2

godz. 19:00 - OS8 Umeå Sprint 2

godz. 19:45 - Zone & Flexi Service B z Umeå Service Park

godz. 21:00 – Podsumowanie dnia

Sobota, 11 lutego

08:00 - OS12 Norrby 2

godz. 9:00 - OS10 Floda 1

godz. 10:30 - OS11 Sävar 1

godz. 12:30 - Media Zone & Flexi Service C z Umeå Service Park

godz. 14:00 - OS12 Norrby 2

godz. 15:00 - OS13 Floda 2

godz. 16:30 - OS14 Sävar 2

godz. 18:00 - OS15 Umeå 1

godz. 18:45 - Media Zone & Flexi Service D z Umeå Service Park

godz. 21:00 – Podsumowanie dnia

Niedziela, 12 lutego

godz. 7:00 - OS16 Västervik 1

godz. 9:00 - Media Zone & Flexi Service E z Umeå Service Park

godz. 10:00 - OS17 Västervik 2

godz. 12:00 - OS18 Umeå 2 Power Stage

godz. 13:35 - Wrap-Up

godz. 13:45 – Studio Rajdowe

godz. 19:00 – Podsumowanie dnia

Motowizja to kanał dla wszystkich pasjonatów motoryzacji. W ofercie ma ponad 10 produkcji polskich oraz ponad 30 wyselekcjonowanych europejskich i amerykańskich formatów. To wyjątkowa telewizja, która przez 24 godziny na dobę daje pełen obraz świata motoryzacji. Kanał prezentuje spojrzenie na technologię, ekologię oraz nowości ze świata motoryzacji, a także niezapomniane spotkania z legendami i klasykami. Motowizja oferuje interesujące polskie programy, zarówno dla wielbicieli czterech (Motojazda – Garaż Motowizji, gdzie nowości na drogach testuje Marek Wieruszewski, Piotr Zelt z programem Na Osi prezentującym ciężką motoryzację czy Autoportret Ostrego – nowy format Aleksandra Ostrowskiego) jak i dwóch kółek (Motoślad, którego gospodarzem jest również Aleksander "Ostry" Ostrowski). Programy jak Motowizja Sport PL i AutoSpeed dostarczą widzom aktualnych relacji o polskim motosporcie. Motowizja to także wielkie sportowe emocje: w tym transmisje z licznych zawodów żużlowych, a także wyścigów serii NASCAR Cup Series, ADAC GT Masters, Porsche Carrera Cup Germany, Euroformula Open, Ferrari Challenge Europe oraz relacje z WRC, ERC, WRX, RSMP, GSMP, FIA WTCR, FIM EWC, IOM TT.


Motowizja dociera do ponad 4 mln gospodarstw domowych, czyli do 12 milionów Polaków osiągając zasięg techniczny na poziomie 30%. Motowizja jest dostępna w dystrybucji satelitarnej na Platformie Canal+ na pozycji 190, w Orange TV – pozycja 128,  w sieciach kablowych: UPC – pozycja 516 oraz 572,  Vectra – pozycja 215, Multimedia Polska – pozycja 127, TOYA - pozycja 34 oraz w Inea na kanale 532 oraz 150 (Hiway) jak również w ofercie PLAY NOW w pakiecie Ekstra i Sport, w player.pl – pakiet Moto oraz WP Pilot, a także w innych sieciach kablowych, m.in. Elsat, Echostar, Evio, InterArena, SGT. Wyłącznym dystrybutorem kanału jest Frame by Frame.

WWW: https://www.motowizja.pl

FACEBOOK: www.facebook.com/motowizja

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/motowizja/TWITTER: https://twitter.com/motowizja


Redakcja Infomoto informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Infomoto nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

ormanaanetaa@gmail.com

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl