Jakie auta najmniej tracą na wartości?
Kupując nowe auto wprost z salonu musimy być świadomi, że już po przekroczeniu bramy zakładu, nasze nowiutkie auto znacznie straci na wartości. W ciągu trzech pierwszych lat eksploatacji auto z salonu może stracić od 30% do nawet 50% swojej bazowej wartości.
To cena jaką przyjdzie zapłacić za komfort wyboru wyposażenia, dopasowania auta do swojego gustu, ale również pewność, że kupujemy auto bezwypadkowe i bez historii użytkowania.
Utrata wartości nowego auta nie dotyka nas bezpośrednio, tak jak koszty użytkowania, z którymi stykamy się codziennie. Wychodzi na jaw dopiero w momencie, kiedy próbujemy odsprzedać nasze kilkuletnie auto. Co oczywiste, najwięcej tracą na wartości pojazdy z najwyższych półek cenowych. 40 procent przy aucie wartym 100.000 złotych to znacznie mniej niż ten sam procent wartości liczony od auta wartego 300.000 złotych. Utrata wartości 3 letniego auta nie jest czynnikiem stałym. 20 procentowe widełki są powodowane czynnikami takimi jak postrzeganie konkretnej marki, rodzaj silnika czy pakiety wyposażenia.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.: |
Spadek wartości samochodu a wyposażenie.
Już po 3 latach eksploatacji spadek wartości pojazdu stabilizuje się i nie jest tak dynamiczny. Nieco zaskakujący jest fakt, że to, co przy kupnie nowego pojazdu miało spory wpływ na jego cenę, czyli wyposażenie dodatkowe, teraz liczy się mniej. Jedyną różnicą jest to, że auto lepiej wyposażone łatwiej sprzedać, niestety niekoniecznie drożej.
Na spadek wartości auta mają również czynniki takie jak rodzaj silnika. Cieszące się jeszcze kilka lat temu popularnością oszczędne i ekologiczne silniki wysokoprężne okazały się wcale nie tak ekonomiczne czy ekologiczne, jak nas zapewniano. Serwisowanie nowoczesnego silnika wysokoprężnego to spore koszty. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że w naszym kraju popularne jest zasilanie silników spalinowych za pomocą gazu. W przypadku silników Diesla również istnieje możliwość instalacji takiego układu, jednak jest zdecydowanie mniej popularna. I w końcu ceny paliw. Jeszcze kilka lat temu ceny oleju napędowego i benzyny znacznie się między sobą różniły. Droższy w zakupie silnik Diesla spalał tańszy olej napędowy. Obecnie ceny paliw są do siebie zbliżone, a silniki benzynowe są nie tylko tańsze w zakupie, ale również w codziennej eksploatacji.
Ilu letni samochód kupić?
Z ekonomicznego punktu widzenia najbardziej optymalnym zakupem jest nabycie pojazdu 3-5 letniego. Jego cena jest znacznie niższa niż auta nowego, natomiast sprawność techniczna jeszcze przez kilka lat pozostanie na zadowalającym poziomie. O opinię na temat zakupu używanego samochodu zapytaliśmy Pana Jacka Polkowskiego, właściciela firmy Skup aut Pol-Cars: "Warto szukać auta po pierwszym właścicielu, ponieważ te są z reguły najbardziej zadbane. Decydując się na poszukiwania takiego auta należy unikać pojazdów flotowych. Nawet kilka lat tak intensywnego użytkowania nieodwracalnie odbije się na stanie takiego pojazdu". Popularny ostatnio trend odkupu poprzedniego modelu od nabywcy nowego auta w salonie również stanowi ciekawą bazę kilkuletnich, zadbanych i odpowiednio serwisowanych pojazdów.
Są kierowcy, dla których względy ekonomiczne nie są tak istotne jak posiadanie nowego auta prosto z salonu. I całe szczęście, bo skąd inaczej na rynku wtórnym znalazłyby się te wszystkie 3-5 letnie wspaniałe okazje.
Nadesłał:
slawek
|