Drogowskaz EETS – czym jest Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej?
Jedno konto, umowa i urządzenie do poboru opłat drogowych dla całej Europy. To, co przez lata było marzeniem międzynarodowych przewoźników, stopniowo staje się rzeczywistością za sprawą Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej.
EETS (European Electronic Toll Service) to porozumienie zakładające ujednolicenie systemów poboru myta we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.: |
Opłata elektroniczna jest popularną i wygodną formą płatności za autostrady i trasy szybkiego ruchu. Różnice w przepisach, technologiach czy stawkach podatkowych między poszczególnymi krajami stanowią utrudnienie w pracy międzynarodowych przewoźników. W 2004 roku Komisja Europejska postawiła przed Wspólnotą cel zapewnienia interoperacyjności systemów poboru opłat drogowych. Docelowo każdy użytkownik drogi posiadając jedno urządzenie, będzie mógł korzystać z infrastruktury elektronicznego poboru opłat na całym kontynencie.
Cel długoterminowy
Wprowadzenie Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej wiąże się z szeregiem wyzwań, przed którymi stoją zarówno państwa członkowskie, jak i operatorzy oraz dostawcy usług opłat drogowych. Osiągnięcie pełnej interoperacyjności to ciągły, skomplikowany i złożony proces nie tylko pod względem technicznym, ale też politycznym oraz gospodarczym. Obecnie nie ma jeszcze na rynku urządzenia, które obejmowałoby zasięgiem wszystkie państwa UE.
Na tym etapie wdrożenia systemu skupiamy się na zapewnieniu przewoźnikom pełnego wsparcia w zakresie doboru odpowiedniego rozwiązania. Shell we współpracy z partnerami dysponuje nowoczesnymi narzędziami do poboru opłat drogowych w całej Europie. Specjalny zespół ekspertów spośród licznych możliwości pomaga naszym klientom znaleźć rozwiązanie dopasowane do potrzeb danej floty – powiedziała Eva Tzoneva, ekspert Shell ds. elektronicznego systemu poboru opłat drogowych i interoperacyjności. Sukcesywnie też zwiększamy zasięg terytorialny naszych usług. W tym celu pod koniec ubiegłego roku dołączyliśmy do grona partnerów Toll4Europe. Do końca 2019 r. planujemy objąć zasięgiem znaczną część Europy, gdzie przebiegają główne międzynarodowe szlaki transportowe – dodała Eva Tzoneva.
Przyszłość EETS
Od czasu wprowadzenia dyrektywy dotyczącej EETS toczą się intensywne prace nad dostosowywaniem do jej wytycznych funkcjonujących w Europie systemów opłat. W pierwszej kolejności zgodność uzyskały kraje takie jak Portugalia, Hiszpania, Polska (autostrada A4), Włochy, Francja, Austria i Belgia (wraz z tunelem Liefkenshoek). Shell jest zaangażowany we wszystkie zmiany zachodzące w obszarze elektronicznego poboru opłat drogowych oraz z bliska obserwuje toczące się prace legislacyjne. Dzięki temu na bieżąco wdrażamy wszystkie nowe rozwiązania – powiedziała Eve Tzoneva.
Jeden partner, a wiele możliwości
Indywidualne podejście, szeroki zakres usług dostępnych w ramach karty paliwowej Shell Card oraz ponad 30-letnie doświadczenie w dziedzinie opłat drogowych sprawia, że Shell jest silnym i profesjonalnym partnerem dla biznesu. W ramach jednego kontraktu klienci mogą liczyć na wsparcie w kluczowych obszarach związanych z prowadzoną działalnością transportową dotyczących np. bezpieczeństwa czy elektronicznego poboru opłat. Zyskują większą kontrolę wydatków, wygodę, najwyższy poziom ochrony transakcji oraz dostęp do blisko 900 strategicznie zlokalizowanych stacji w Polsce i 22 tys. punktów w Europie.