Czy akcje spółek motoryzacyjnych są opłacalną inwestycją?
O możliwościach lokowania swojego kapitału i atrakcyjności akcji spółek motoryzacyjnych opowiada Jacek Fijołek, prezes zarządu JCK S.A. i założyciel marki CarForFriend.pl...
Pomimo, a być może właśnie dokładnie z powodu zawirowań związanych z pandemią koronawirusa, obrót giełdowy ciągle dostarcza wielu okazji do wypracowania zysków – również w przypadku początkujących inwestorów chcących odpowiednio ulokować swój kapitał. W jaki sposób rozpocząć swoją przygodę z giełdą? W co najlepiej inwestować?
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.: |
Jak mówi Jacek Fijołek, prezes zarządu JCK S.A. właściciela marki CarForFriend.pl zajmującej się internetowym doradztwem oraz dostawą pojazdów używanych do Polski, Niemiec i Czech, przed podjęciem decyzji o konkretnej inwestycji warto nie tylko zebrać podstawową wiedzę na temat tego typu działalności, ale również odróżnić sam proces inwestowania od spekulacji:
- Główną różnicą pomiędzy inwestowaniem, a spekulacją jest długość ich trwania. Inwestowanie to proces długoterminowy. Spekulacja natomiast to działanie krótkoterminowe. Pamiętajmy jednak, że mimo krótszego czasu trwania, rozwiązanie to wcale nie jest prostsze i nie gwarantuje szybkiego zarobku. W mojej opinii, spekulantem można zostać dopiero po zaliczeniu pełnego cyklu koniunktury na giełdzie, który zwykle trwa około 12 lat.
Na jakie akcje warto obecnie postawić? Jacek Fijołek podkreśla również wpływ danej „mody” na zachowania rynku – Aktualnie, swoją popularność przeżywa lokowanie środków w spółki zajmujące się grami komputerowymi. Jednak zaczynając swoją przygodę z inwestowaniem, polecałbym raczej branże, które mogą być w pewnym stopniu bezpieczniejsze – takie jak na przykład spółki motoryzacyjne.
Zyskowna pierwotność
Dlaczego warto inwestować w spółki motoryzacyjne? Według prezesa zarządu JCK S.A., inwestycje w motoryzację są o tyle bezpieczne, że w odróżnieniu od innych firm zaspokajają pewną stałą i naturalną potrzebę człowieka, czyli dążenie do przemieszczania się:
- Mówiąc o branży motoryzacyjnej, możemy dyskutować niezliczoną ilość czasu o tym, czy samochody produkowane za kilkanaście lat będą hybrydowe, wodorowe czy napędzane jeszcze innym, nowym rodzajem paliwa. Nigdy jednak nie zmienimy roli oraz znaczenia motoryzacji dla prosperowania społeczeństwa i jego codziennej logistyki. Dzięki spełnianiu tej naturalnej, podstawowej potrzeby przemieszczania się, spółki motoryzacyjne oraz ich działalność i produkty będą zawsze warte uwagi pod względem zyskownego inwestowania.
Trzeba jednak pamiętać, że lokowanie kapitału w dowolną spółkę motoryzacyjną może okazać się mało opłacalne. Prezes zarządu JCK Sp. z o.o wyjaśnia, że może się tak dziać w przypadku inwestowania w spółki, które posiadają duży udział kapitału państwowego, co w przypadku firm motoryzacyjnych się nie sprawdza.
– Powołując się na przykłady zaczerpnięte z przeszłości, można śmiało powiedzieć, że spółki posiadające kapitał państwowy okazywały się być wyjątkowo nietrafnymi inwestycjami, tracąc na swojej wartości i kończąc jako odsprzedane do innych, prywatnych spółek. Co więcej, szukając odpowiednich firm do inwestowania na giełdzie, unikałbym także spółek prowadzących działalność w wyjątkowo „konserwatywny” sposób. Zarabia się tam, gdzie zachodzą zmiany! Motoryzacja jest sektorem, który ciągle wymaga nieskończonej i ciągłej ilości innowacji. Konkurencja na tym rynku w światowej skali jest ogromna, dlatego im bardziej innowacyjna firma i rozwojowy projekt, tym większa staje się możliwość zarobienia pieniędzy – oczywiście przy zachowaniu świadomości o rosnącym obok ryzyku. Kupowanie akcji firm, które wciąż robią stare modele silników diesla czy filtry cząstek stałych do nich nie będą więc dobrym materiałem na długoterminową i przynoszącą zysk inwestycję.
W jaki sposób zatem wybierać firmy z branży motoryzacyjnej, które mogą pozwolić nam na pomnożenie w pewnej perspektywie czasu zainwestowanych środków?
Kierunek - zmiana
Jak mówi założyciel marki CarForFriend.pl, metoda jest prosta – trzeba szukać zmian.
- Na giełdzie zarabia się wtedy, kiedy jest ruch rozumiany jako zmiana. Nasza spółka działa właśnie tam, gdzie zachodzą intensywne zmiany – choć przedmiotem naszej działalności należymy do branży motoryzacyjnej, sektorowo jesteśmy w e-commerce. Od 2018 roku zaczęliśmy przekonywać Klientów do zakupu samochodów online. Dzięki naszym działaniom, klienci coraz ufniej i chętnej decydują się na tego typu formę pozyskiwania dobrych i sprawdzonych pojazdów. 2020 rok spowodował, że ta tendencja przyśpieszyła. Szacuję, że w 40-50% stało się to dzięki naszej pracy, wiedzy i doświadczeniu, ale w drugiej połowie przez pandemię i fakt, że transport publiczny został mocno ograniczony, a ludzie pomimo trudności wciąż chcieli i musieli się przemieszczać. Dlatego JCK to spółka działa w obszarze, który podlega dynamicznym wzrostom a my byliśmy niejako gotowi na ten wzrost od dwóch czy trzech lat.
Jacek Fijołek wyjaśnia także, że JCK S.A. specjalizuje się w innowacjach procesowych, definiując je na nowo i wdrażając nowe rozwiązania w zakresie usług, spełniające szybko i dokładnie oczekiwania klientów: Nie jesteśmy firmą opartą na innowacji technologicznej czy związanej z odkryciem biotechnologicznym - zajmujemy się usługami, które od zawsze były i długo jeszcze będą obecne w życiu codziennym. Nasza innowacyjność nie polega na tym, że wymyśliliśmy produkt który „być może?” się przyda. Dostarczamy najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie logistyki, finansowania, doradztwa, które pozwalają spełniać w aktualny do czasu sposób, potrzeby ludzi związane z niezmienną od wieków społeczną potrzebą podróżowania.
Inwestowanie na wyciągnięcie ręki
Czy każdy może zainwestować? Proces sprzedaży akcji JCK S.A. na platformie Beesfund dedykowany jest wszystkim osobom fizycznym i prawnym. Mają one możliwość pozyskania udziałów w firmie do końca maja.
- Decyzję o przekształceniu Spółki z o.o. w akcyjną podjęliśmy ze względu na nasze pozytywne doświadczenia z crowdfoundingiem, czyli zbieraniem pieniędzy z zewnętrznych, pozabankowych źródeł. Dzięki rzetelnej współpracy z klientem indywidualnym, mamy możliwość pozyskania nie tylko zaangażowania kapitałowego poszczególnych osób i firm prywatnych, ale także stworzenia bazy naszych ambasadorów, polecających nasze usługi i wpływających na rozpoznawalność marki. Z naszej perspektywy jest to o wiele korzystniejsze rozwiązanie, niż finansowanie bankowe.