Co powinna wiedzieć kobieta odwiedzając warsztat samochodowy?


Co powinna wiedzieć kobieta odwiedzając warsztat samochodowy?
2019-01-10
Drobne usterki bądź poważne awarie – to sytuacje, z którymi od czasu do czasu mierzą się wszyscy użytkownicy samochodów.

Może się to wiązać z koniecznością naprawy samochodu, a tym samym wizytą w warsztacie samochodowym. Mężczyźni postrzegani są jako bardziej świadomi klienci serwisów, którzy lepiej wytłumaczą w czym leży problem i nie zostaną naciągnięci na niepotrzebne naprawy. Kobietom często zdarza się powierzać im ten obowiązek w obawie przed brakiem wiedzy i doświadczenia w kontakcie z mechanikiem. Tymczasem współczesne samochody są bardzo skomplikowane, a do określenia dokładnej usterki potrzebne są mechanikowi specjalistyczne narzędzia i testery diagnostyczne, bez których nikt nie byłby w stanie ich naprawić. W takim świetle, o budowie współczesnego auta wiele mężczyzn i kobiet może mieć takie samo pojęcie. Bez względu na płeć warto wiedzieć, jak rozmawiać z mechanikiem w warsztacie samochodowym, by  otrzymać fachową pomoc. W XXI wieku kobieta nie powinna być zależna w tak błahych sprawach od mężczyzny.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Przeczytaj również:

Choć wiele kobiet jest świetnymi kierowcami, nie wszystkie decydują się na samodzielną wizytę w warsztacie samochodowym. Wciąż także wielu mechaników nie jest odpowiednio przygotowanych  do odwiedzin klientek, ale to na szczęście się zmienia. Najważniejsze jest jednak to, abyśmy my same przełamały barierę i stereotyp, że to mężczyźni powinni oddawać samochód do naprawy. – mówi Gosia Rdest, najszybsza Polka, kierowca wyścigowy, ambasadorka akcji „Warsztaty przyjazne kobietom – Kobiety przyjazne warsztatom”. Dodaje: Najważniejsze jest dobre przygotowanie do wizyty, a szczególnie umiejętność opisania objawów złej pracy samochodu i wiedza o tym, czego mamy prawo oczekiwać. To da nam pewność, że zostaniemy odpowiednio potraktowane i obsłużone. 

Określenie problemu i znalezienie porozumienia z fachowcem

Jeszcze przed wizytą w serwisie samochodowym należy określić, co może być problemem lub przyczyną usterki, albo przynajmniej opisać objawy nieprawidłowej pracy samochodu. Odpowiedni opis będzie dostateczną podpowiedzią dla wprawionego mechanika, gdzie szukać przyczyn usterki. Im precyzyjniej przekażemy, co dzieje się z naszym pojazdem, tym łatwiej będzie nam efektywnie komunikować się z ekspertem z warsztatu. Gdy praca samochodu zaczyna nas niepokoić, nie zwlekajmy i same skontaktujmy się z mechanikiem. Jeżeli chcemy być bardziej precyzyjne podczas rozmowy w warsztacie, warto popytać znajomych, którzy znają się na samochodach lepiej niż my, aby ustalić, co może dziać się z naszym pojazdem lub poszukać podpowiedzi choćby w internecie. Dokładne określenie jaki problem napotkałyśmy nie tylko sprawi, że same poczujemy się pewniej, ale tak też będziemy odbierane, przy czym nie mówimy tutaj o technicznym opisie usterki, a o dobrym opisie objawów złej pracy auta - to powinno być całkowicie wystarczające.

Research konkurencyjnych ofert

Nawet jeśli oferta upatrzonego warsztatu wydaje się nam bardzo atrakcyjna, zawsze warto sprawdzić, jakie warunki zaproponują konkurencyjne punkty serwisowe. Najprostszym sposobem na przeprowadzenie researchu konkurencyjnych ofert jest wygooglowanie danego tematu w internecie dzięki czemu w szybki sposób mamy możliwość porównania ofert z wielu warsztatów. Niezawodną metodą będzie również rozeznanie wśród rodziny lub znajomych, którzy nie tylko przedstawią nam oferty znanych przez siebie punktów serwisowych, ale również polecą nam zaufany warsztat.

To dobry sposób na to, by upewnić się, czy mechanik nie zawyża ceny swojej usługi. Możemy zaoszczędzić w ten sposób nie tylko pieniądze, ale także czas. Dostępność części zamiennych czy wolnych terminów może się różnić w zależności od warsztatu. Zawsze warto sprawdzić inne zakłady, jeśli w warsztacie cokolwiek nas zaniepokoiło – panuje w nim duży nieporządek, mechanik niechętnie ustala z nami szczegóły naprawy czy nie przekazuje konkretnych informacji. Nawet jeśli naprawa naszego samochodu jest bardzo pilna, warto porównać 2-3 oferty. – mówi Patrycja Rzoska przedstawiciel marki Ravenol. Dodaje: Każdy klient powinien czuć się w warsztacie pewnie. Nie bójmy się zadawać pytań, prosić o wyjaśnienia czy dodatkowe informacje. Dobry mechanik chętnie odpowie, co się stało z naszym samochodem i rozwieje wszelkie wątpliwości tak, abyśmy miały pewność, że nasz samochód oddajemy w odpowiednie ręce. Dobry warsztat nie naciąga też swoich klientów na niepotrzebne naprawy, raczej dba o to, aby klient chciał do niego wrócić.

Kluczowe ustalenia

Zostawiając samochód w warsztacie powinnyśmy precyzyjnie przedstawić swoje oczekiwania i ustalić konkretne warunki. Od mechanika powinnyśmy uzyskać informacje o terminie odbioru pojazdu oraz wstępnej wycenie. Jeśli sam ich nie poda – koniecznie trzeba o to zapytać. Chociaż w przypadku napraw samochodów często pierwszy kosztorys może się zmienić, bardzo ważne jest, żeby ustalić, że każdy dodatkowy koszt musi być przez nas akceptowany. Jeśli w trakcie napraw mechanik zdiagnozuje kolejne usterki – nie wahajmy się poprosić go o telefoniczne ustalanie dodatkowych opłat, aby ostateczny rachunek nie był dla nas przykrym zaskoczeniem.

Protokół przyjęcia samochodu do naprawy.

W dobrym warsztacie powinnyśmy otrzymać protokół przyjęcia pojazdu do naprawy; to ważny dokument w przypadku pozostawienia samochodu w warsztacie i nie bójmy się o niego poprosić. Zabezpiecza on nas przed brakiem rzetelności czy nieuczciwym podejściem do naprawy samochodu. Każdy mechanik powinien bez problemu przygotować taki dokument, w którym określi m.in. ile kilometrów było na liczniku w momencie zostawienia samochodu w warsztacie, oznaczy stan pojazdu, jego ewentualnych uszkodzeń lakierniczych itp. Ważnym elementem protokołu jest także informacja o wszelkich wcześniejszych usterkach pojazdu.

Faktura lub rachunek, który poinformuje za co dokładnie klientka płaci

Zarówno faktura, jak i rachunek za naprawę i wymianę części powinny zawierać wyszczególnione pozycje wykonanych usług. Warto jeszcze przed oddaniem samochodu poprosić o to, by koszty na fakturze były dokładnie opisane. Pozwoli to skontrolować zakres prac, a także to, czy ostateczne ceny są zgodne z wcześniejszymi ustaleniami. 

Odbiór wymienionych części

Nie każdy wie, że w warsztacie zazwyczaj bez problemu możemy odebrać części, które po rekomendacji mechanika, zostały w trakcie naprawy wymienione. Zwykle zakłady nie mają obiekcji, by wydawać zużyte elementy – wystarczy o to poprosić, zanim zostaną wyrzucone. Jeśli z jakiegoś powodu mechanik niechętnie odniesie się do naszej prośby, jego postawa powinna wzbudzić naszą czujność. Odebranie zużytych części pozwala sprawdzić, czy faktycznie wymagały one zmiany lub naprawy. Możemy więc mieć większą pewność, że nie zostaniemy naciągnięci na niepotrzebne koszty.

Jazda próbna

To, czy naprawa została dobrze i rzetelnie przeprowadzona często nie jest widoczne na pierwszy rzut oka i może dać o sobie znać dopiero w trakcie użytkowania pojazdu. Zwłaszcza w przypadku rozległych napraw warto poprosić w warsztacie o jazdę próbną w obecności eksperta. Podczas niej mamy szansę dokładnie przyjrzeć się pracy samochodu, sprawdzić, czy nie widzimy jakichkolwiek niepokojących sygnałów. Dzięki szybkiemu testowi pojazdu jeszcze przed odbiorem samochodu z warsztatu możemy upewnić się, czy efekty naprawy spełniają nasze oczekiwania.

Wbrew niektórym opiniom, świat motoryzacji nie jest przeznaczony jedynie dla pasjonatów, którzy regularnie czytają branżową prasę. Nie każdy musi znać skomplikowaną budowę pojazdów od A do Z, jednak wszyscy kierowcy, niezależnie od płci, powinni posiadać podstawową wiedzę na temat swoich samochodów. Usterki mogą zaskoczyć nas w najmniej spodziewanym momencie, warto więc być przygotowanym na ewentualną wizytę w warsztacie, a najlepiej w tym zaprzyjaźnionym.

 

Więcej informacji:

https://www.ravenol.pl

https://professionals.ravenol.pl


Redakcja Infomoto informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Infomoto nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Aleksandra Matuła

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl