Przygotuj motocykl na nowy sezon 2021
Exide Technologies udziela kilku wskazówek, z myślą o tym, by pomóc użytkownikom motocykli i profesjonalistom przygotować się na sezon 2021. Porady te dotyczą przygotowania sprzedawców do spełnienia wymogów wynikających z nowych regulacji UE w zakresie sprzedaży pojemników z elektrolitem.
Nowe przepisy UE dotyczące sprzedaży pojemników z elektrolitem
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.: |
|
1 lutego 2021 weszło w życie rozporządzenie 2019/1148, dotyczące sprzedaży i użytkowania prekursorów materiałów wybuchowych, które wpływa na sprzedaż akumulatorów do motocykli, zakazując sprzedaży pojemników z elektrolitem klientom końcowym. Od tej pory sprzedawcy detaliczni nie mogą sprzedawać klientom pojemników z elektrolitem dołączonych do akumulatorów suchoładowanych – zanim taki akumulator trafi do nabywcy, musi zostać napełniony elektrolitem przez sprzedawcę.
Regulacjom tym nie podlega sprzedaż B2B, np. do hurtowników i właścicieli warsztatów, jednak każda jednostka biznesowa jest zobowiązana przekazywać te informacje do punktów sprzedaży, do których dostarcza swoje akumulatory. Środkiem komunikacji może być list przewozowy lub faktura z informacją o przepisach, a także odpowiednia naklejka i oznaczenia na opakowaniu.
Opakowania suchoładowanych akumulatorów Exide zostaną zaktualizowane o następującą informację: „To jest akumulator suchoładowany dostarczany w zestawie z pojemnikami z elektrolitem. Sprzedaż elektrolitu klientowi końcowemu jest zakazana przepisem UE 2019/1148. Akumulatory suchoładowane należy napełnić elektrolitem przed przekazaniem ich klientowi końcowemu”. Taka informacja znajduje się również we wszystkich dokumentach technicznych dotyczących akumulatorów objętych przepisem, a także na fakturach.
Jeśli akumulator jest fabrycznie napełniony elektrolitem, elektrolit jest uznawany za część akumulatora i nie podlega rozporządzeniu 2019/1148.
Zarządzanie zapasem
Exide zaleca sprzedawcom detalicznym przechowywanie akumulatorów w chłodnym (0-25°C), suchym i dobrze wentylowanym pomieszczeniu, zabezpieczonym przed iskrami i mrozem. Należy stosować odpowiedni system zarządzania zapasem, taki jak first-in first-out (pierwsze weszło, pierwsze wyszło), by zminimalizować czas przechowywania akumulatora w magazynie. Duże znaczenie ma również regularna kontrola napięcia, szczególnie w przypadku akumulatorów GEL i AGM Ready.
Wskazówki dotyczące ładowania
Akumulatory kwasowo-ołowiowe powinny zostać doładowane, gdy ich napięcie spadnie poniżej 12,45V (lub 6,2V w przypadku akumulatorów 6V), a akumulatory litowo-jonowe – gdy napięcie spadnie poniżej 12,9V. Dla najlepszych efektów do ładowania akumulatora litowo-jonowego należy użyć prostownika Exide 12/2,
a w przypadku innych technologii akumulatorów, skorzystać z prostownika Exide 12/5,5. Należy unikać ognia i iskier oraz zapewnić dobrą wentylację w trakcie ładowania i po jego zakończeniu. Po ładowaniu zaleca się odstawienie akumulatora na co najmniej
12 godzin.
Obsługa
Exide zaleca sprawdzenie kabli, klem i innych części akumulatora pod kątem poluzowania i uszkodzeń, a także oczyszczenie biegunów i klem oraz – w razie konieczności – nałożenie na nie smaru. W przypadku akumulatora typu Conventional należy sprawdzić poziom elektrolitu. Jeśli jest on za niski, uzupełnić poziom elektrolitu wodą destylowaną. Zawsze trzeba się upewnić, czy otwór odgazowujący nie jest uszkodzony lub zapchany.
Wybór odpowiedniego akumulatora do motocykla
Exide posiada wiodącą na rynku ofertę akumulatorów do motocykli i pojazdów sportowych, która obejmuje gamy Li-Ion, GEL, AGM Ready, AGM i Conventional. Wszystkie produkty spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa i wydajności. Wyszukiwarka akumulatorów Exide Battery Finder (https://www.exidegroup.com/pl/pl/brand/exide) to narzędzie, które znacznie ułatwia dobranie najbardziej odpowiedniego akumulatora do Twojego pojazdu, niezależnie od tego, czy jest to skuter, ścigacz, czy jakikolwiek inny typ.
Exide Li-Ion charakteryzuje się ultralekką konstrukcją, która wpływa na redukcję masy motocykla, umożliwiając większe przyspieszenie i lepszą wydajność. Bardzo niski stopień samorozładowania tego akumulatora czyni z niego niezawodny produkt do rozruchu silnika po długich okresach przestoju.
Exide GEL to idealny wybór do motocykli klasy premium, zaprojektowany tak, by zapewnić zasilanie dla bogatego wyposażenia elektrycznego o dużym zapotrzebowaniu na energię, np. sprzętu audio, systemu GPS, dodatkowych świateł i systemów ogrzewania. Jest całkowicie zabezpieczony przed wyciekiem elektrolitu, szczelny i wysoce odporny na wibracje. Odporność na głębokie rozładowania sprawia, że akumulator ten sprawdza się podczas długich okresów przechowywania i przy użyciu sezonowym. Technologia Gel została wynaleziona przez Exide.
Exide AGM Ready zapewnia maksymalną moc i jest prosty w obsłudze – to produkt typu „zainstaluj i zapomnij”. Oferuje niezrównaną wydajność i doskonałą moc rozruchową w każdych warunkach pogodowych, dzięki czemu może być stosowany także w skuterach wodnych. Doskonale pokrywa zapotrzebowanie dużej części parku pojazdów, obejmując zastosowania do wielu typów motocykli.
Exide AGM imponuje swą niezawodnością i trwałością. Wymaga wstępnego napełnienia elektrolitem, aby rozpocząć działanie, co musi zostać zrobione przez sprzedawcę. Od tego momentu jest w pełni bezobsługowy. Wykonany został w technologii AGM i pasuje do większości zastosowań, w tym do skuterów wysokiej klasy.
Exide Conventional to produkt idealny dla miłośników motocykli, którzy wymagają niezawodności i pewnego startu, a jednocześnie poszukują jakościowego produktu w przystępnej cenie. W zestawie z akumulatorem znajduje się pojemnik z elektrolitem do pierwszego napełnienia, które leży po stronie sprzedawcy.
Nadesłał:
Alicja Sidorowicz
|