Przyczepy dwuosiowe - charakterystyka


Przyczepy dwuosiowe - charakterystyka
2019-09-30
Przyczepa to inaczej platforma na kołach. Jest to pojazd drogowy bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem, silnikowym. Przeznaczony jest do transportu wszelkiego rodzaju towarów czy np. zwierząt.






Przyczepy dwuosiowe

Przyczepy dwuosiowe należą do tzw. centralnoosiowych, to inaczej tandemy. Inny rodzaj to 2-3 osiowe ze skrętnym dyszlem czyli obrotnicą. Naczepa różni się tym od zwykłej przyczepy, że jej część spoczywa na pojeździe ciągnącym i obciąża go. Najmniejsze i najlżejsze przyczepy (np. do samochodów osobowych) nie posiadają hamulców . Dopuszczalna masa całkowita (DMC) takiej przyczepy nie może przekraczać 750 kg.

Lżejszą przyczepę o DMC do 100 kg można ciągnąć motocyklem.

Większe i cięższe  przyczepy muszą być wyposażone w hamulec najazdowy , bezwładnościowy, którego działanie polega na tym,że wykorzystuje do hamowania siłę z jaką przyczepa dwuosiowa najeżdża na ciągnący ją pojazd.

Przyczepy dwuosiowe do samochodów ciężarowych posiadają pneumatyczny układ hamulcowy.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Przeczytaj również:

Odpowiednio dobrana przyczepa pozwala na przewóz towarów o różnych gabarytach sprawnie i bezpiecznie. Przy zakupie  warto kierować się ładownością czy rodzajem zabudowy. Należy również odpowiednio wypytać osobę, która będzie naszym doradcą podczas zakupu przyczepy. Najlepsze salony przyczep mają wykwalifikowanych pracowników, dzięki czemu podjęta decyzja powinna być zadowalająca na wiele lat.

Spośród  bardzo szerokiej oferty producentów, przyczepa dwuosiowa wybierana jest zdecydowanie częściej niż jednoosiowa. Jest bardziej praktyczna, o większej pojemności i gabarytach co pozwala na transport niewymiarowych czy cięższych sprzętów.  Poza tym w czasie jazdy jest bardziej stabilna. 

Wg Ustawy – prawo o ruchu drogowym - kierowca ciągnący przyczepę nie musi spełniać określonych wymagań odnośnie ilości osi  w przyczepie. Natomiast niezbędna jest zgodność posiadanej kategorii prawa jazdy z masą przyczepy. Dane te znajdują się w dowodzie rejestracyjnym pojazdu ciągnącego, silnikowego.

Prawo o ruchu drogowym art.62 ust.1 mówi, że RMC (rzeczywista masa przyczepy) nie może przekraczać rzeczywistej masy pojazdu silnikowego.

Posiadając prawo jazdy kat. B możemy ciągnąć

  • przyczepę lekką o DMC do 750 kg
  • prowadzić zespół pojazdów ( auto + przyczepa) o łącznej DMC ( dopuszczalna masa całkowita) do 4,25 t.   np.
    • pojazd silnikowy 3,5 t + przyczepa dwuosiowa lekka 750 kg. Razem   4,25t.

Ciągnięcie zespołu pojazdów o DMC powyżej 4.25 t wymaga zdania egzaminu praktycznego ( w WORD).

Kod 96 dla kierowców posiadających prawo jazdy kat B dotyczy sytuacji , gdy ciągniemy przyczepę inną niż tzw. lekka ( jedno- lub dwuosiowa) a DMC zespołu pojazdów wynosi więcej niż 3,5 t ale nie przekracza 4,25 t.

Odpowiedni wpis wg Rozporządzenia Min.Infr.i Bud.z dnia 20 maja 2016 roku musi znaleźć się w dokumencie stwierdzającym uprawnienia do kierowania pojazdami ( prawo jazdy).

Odpowiedniego wpisu dokonuje się w rubryce nr 12.

Rynek oferuje szeroką gamę przyczep dwuosiowych do wyboru.Producenci prześcigają się w jakości wykonania i trwałości materiałów używanych do budowy .Przeznaczenie przyczep jest bardzo szerokie np.

  • rolnicze, w tym tzw. wywrotki stosowane również w leśnictwie czy budownictwie
  • kempingowe
  • wojskowe
  • zabudowane
  • z plandeką
  • laweta, służąca do transportu aut( wykorzystywana m in.  w pomocy drogowej).

Decydując się na zakup przyczepy dwuosiowej musimy mieć świadomość, że jako pojazd drogowy wymaga ona ubezpieczenia i rejestracji w wydziale komunikacji. Wiąże się to również z koniecznością przeglądów, serwisu i odpowiedniego przechowywania.  Jeśli więc mielibyśmy korzystać z niej bardzo rzadko to warto pomyśleć o wypożyczeniu. Zakup używanej również nie wydaje się być dobrym rozwiązaniem ( pomijając brak gwarancji jaką daje producent nowej),często są bowiem zniszczone , z powyginanymi elementami, czy wręcz powypadkowe co już stwarza pewne zagrożenie .


Redakcja Infomoto informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Infomoto nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

slawek

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl