Pogodowy armagedon na drodze – to musisz wiedzieć!
Upały powyżej 30°C i tropikalne noce – takie lato w Polsce staje się normą. Wraz z ekstremalnymi temperaturami nasilają się niebezpieczne zjawiska meteorologiczne: obfite deszcze, podtopienia, gradobicia, wichury i burze. Jak zadbać o swoje pojazdy, by przetrwały nawałnice i wysokie temperatury?
Upał szkodliwy dla akumulatora
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.: |
|
Gdy na dworze panuje upał, automatycznie rośnie temperatura pod maską samochodu, a reakcje elektrochemiczne zachodzące w akumulatorach przyspieszają, powodując ich szybsze samorozładowywanie. Akumulatory samochodowe narażone na działanie ekstremalnych temperatur wymagają częstszego ładowania i systematycznej kontroli u mechanika, który oceni ich stan przy pomocy inteligentnego testera Exide EBT965P. Gdy napięcie akumulatora spadnie poniżej 12,5 V należy go doładować przy pomocy prostego w obsłudze, nowoczesnego prostownika, np. Exide 12/7 czy Exide 12/5,5.
Aby latem nie martwić się wpływem wysokich temperatur na akumulator, dobrze mieć dodatkowy pakiet Assistance. Takie bonusy oferują niektórzy producenci akumulatorów przy ich zakupie. W standardzie mają je, np. akumulatory Exide Premium oraz Centra Futura. To udogodnienie przyda się w razie nagłego rozładowania akumulatora. Wystarczy wówczas skontaktować się z serwisem, a jego pracownicy przyjadą i bezpłatnie uruchomią pojazd. Taka pomoc właścicielom akumulatorów Exide Premium lub Centra Futura przysługuje dwukrotnie w ciągu 3 lat od daty ich zakupu.
Ulewy i zdradliwe kałuże
Jazda w obfitym deszczu i wjeżdżanie w kałuże mogą być zgubne dla samochodu. Gdy kierowca przyciśnie pedał gazu, aby jak najszybciej przejechać przez wodę stojącą na ulicy, może doprowadzić do urwania nadkola albo zderzaka. Zalanie wodą przewodów elektrycznych spowoduje, że układy przestaną działać, a ich naprawa będzie bardzo kosztowna. Kałuże często bywają zdradliwe i zasłaniają wyrwy w jezdni. Wjechanie z impetem w taką wodę może się przyczynić nawet do uszkodzenia zawieszenia i do zalania silnika wodą. Gdy dojdzie już do zaklinowania samochodu w zdradliwej kałuży najlepiej wyłączyć silnik i wyjąć także akumulator. W ten sposób uniknie się zwarcia instalacji elektrycznej, które może skutkować nawet pożarem samochodu.
Najlepiej więc omijać kałuże, a gdy nie ma takiej możliwości koniecznie zwolnić przed wjechaniem w nią. W przypadku silnej ulewy warto przerwać jazdę i poczekać aż ustanie.
Gradobicie może uszkodzić samochód
Jeśli kierowca ma czas, aby zareagować na zapowiedzi o zbliżającym się gradobiciu powinien zrobić przerwę w podróży i poszukać zadaszonego miejsca, np. stacji benzynowej, gdzie przeczeka nawałnicę. Jeśli jednak nie ma w pobliżu miejsca, w którym można bezpiecznie się schronić, trzeba zatrzymać samochód i zabezpieczyć go przed spadającymi kulkami lodu. Przyda się wówczas zwykły koc, a nawet dywaniki samochodowe, którymi należy osłonić dach samochodu, szyby czy przeszklony szyberdach. Na rynku są też dostępne specjalne przeciwgradowe pokrowce, które warto wozić w samochodzie.
Niebezpieczne wichury
Gdy wichura zastanie kierowcę w terenie niezabudowanym albo na moście, jego samochód będzie szczególnie narażony na silne podmuchy wiatru, które mogą doprowadzić nawet do utraty kontroli nad pojazdem. Równie niebezpieczne dla podróżujących w zadrzewionym terenie mogą być łamane wiatrem drzewa i gałęzie, spadające na karoserię. Gdy wieje silny wiatr najlepiej więc zatrzymać samochód z dala od zadrzewionej przestrzeni. Jeśli nie ma takiej możliwości, kierujący pojazdem powinien zwiększyć odstęp od samochodów przemieszczających się przed nim.
Nie podróżuj podczas burzy
Ekstremalne temperatury często idą w parze z gwałtownymi burzami i nawałnicami. Czy podróżujący podczas burzy samochodem są bezpieczni? Metalowa karoseria działa jak klatka Faradaya – pole elektryczne nie przenika przez metal. Podróżujący z zamkniętym nadwoziem mogą się więc w zasadzie czuć bezpiecznie. Niektóre pojazdy mają jednak w swoim wnętrzu metalowe elementy, które mogą stykać się z karoserią. Gdy piorun uderzy w pojazd porażenie jest wówczas możliwe. Przebywając podczas burzy w aucie, nie należy więc dotykać znajdujących się w nim metalowych przedmiotów.
Kierowcę podczas burzy może wystraszyć huk i oślepić błysk, a wtedy łatwiej o utratę panowania nad kierownicą na mokrej od deszczu nawierzchni. Rozważniej będzie zatrzymać samochód na poboczu, z dala od drzew i przeczekać pioruny. Gdy takie rozwiązanie nie wchodzi w grę kierowca powinien zwolnić i zwiększyć odstęp pomiędzy samochodem jadącym przed nim.
Nie zawsze do kierujących samochodami docierają ostrzeżenia o zbliżającym się silnym wietrze, gradobiciu czy burzy, choć są podawane z wyprzedzeniem. Latem, chcąc podróżować komfortowo i bezpiecznie, powinni oni zwracać baczną uwagę na komunikaty pogodowe. A wówczas mniej groźnych sytuacji zaskoczy ich na drodze.
Nadesłał:
Alicja Sidorowicz
|