Nowa linia produkcyjna części samochodowych pod Wrocławiem
Dolny Śląsk to jedno z pięciu województw, które generują aż 66% produkcji automotive w Polsce. Coraz częściej nazywa się go polskim motoryzacyjnym zagłębiem. We wrocławskiej fabryce Knauf Industries uruchomiono produkcję najnowocześniejszych części samochodowych z pianek EPP.
Wśród największych projektów, jakie zostały zainicjowane na Dolnym Śląsku w samym 2018 roku, można wymienić choćby fabrykę silników Mercedes-Benz w Jaworze czy wałbrzyską fabrykę przekładni dla pojazdów hybrydowych Toyota. Bliskość dużego ośrodka akademickiego, kilkanaście centrów naukowo-badawczych i dostęp do wykwalifikowanej kadry sprawiają, że dziś powstają tu nie tylko tradycyjne elementy nadwozia i układów silnikowych, lecz także nowoczesne podzespoły do samochodów elektrycznych, czego przykładem może być choćby nowa fabryka baterii litowo-jonowych LG Chem w Kobierzycach. Ten trend zauważa także firma Knauf Industries, która w swoim zakładzie w Nowej Wsi Wrocławskiej uruchomiła nową linię produkcyjną części samochodowych z nowoczesnej pianki EPP. O szansach i perspektywach rozwoju przemysłu motoryzacyjnego na Dolnym Śląsku rozmawiamy z Januszem Kołuckim, dyrektorem wrocławskiej fabryki Knauf Industries.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.: |
Zakład Knauf Industries Wrocław jest znany z produkcji plastikowych komponentów samochodowych. Co zadecydowało o wdrożeniu nowej technologii?
To prawda, do tej pory w naszym zakładzie stosowaliśmy technologię wtrysku ciśnieniowego tworzyw termoplastycznych, jak PP czy ABS, w której produkujemy m.in. słupki, elementy zderzaków czy podłóg. Uruchomienie nowej linii produkcyjnej formowanych ciśnieniowo części ze spienionego polipropylenu EPP traktujemy jako uzupełnienie naszej oferty, które otwiera zupełnie nowe perspektywy. To przyszłościowy materiał, który posiada wiele zalet istotnych z punktu widzenia obecnych wyzwań, jakie stoją przed branżą motoryzacyjną. Cechuje się niskim ciężarem i dużą wytrzymałością, a ponadto bardzo dobrze absorbuje uderzenia, dzięki czemu pozwala zapewnić bezpieczeństwo przy jednoczesnym obniżeniu wagi pojazdu. Wszystko to powoduje, że z powodzeniem wypiera cięższe i nieprzydatne do recyklingu tradycyjne pianki. Znajduje doskonałe zastosowanie jako surowiec do produkcji wypełnień foteli, zagłówków i kanap, ale też doskonale sprawdza się w roli elementu amortyzacyjnego w zderzakach. Widzimy także spory potencjał tego materiału jako surowca do produkcji opakowań do transportu, m.in. ze względu na jego wysoką wytrzymałość, jak również optymalne właściwości termoizolacyjne.
Czy części samochodowe z pianek EPP cieszą się obecnie dużym zainteresowaniem?
Zdecydowanie tak. Uruchomiliśmy produkcję w ostatnim kwartale zeszłego roku, a już realizujemy pięć projektów dla dużych odbiorców, między innymi dwa rodzaje wstawek absorbujących uderzenia do zderzaków w samochodach osobowych oraz skrzynki narzędziowe do pojazdów ciężarowych znanej marki. Obecnie w fabryce Knauf Industries Wrocław powstają także kanapy z metalowym wzmocnieniem dla producenta znanego z wysokich standardów bezpieczeństwa. To dość złożone zadanie, gdyż rama musi być otoczona granulatem EPP w procesie wtrysku, a następnie na cały element nakładany jest pokrowiec z gąbką. Jesteśmy w trakcie rozmów z przedstawicielami dwóch dużych koncernów motoryzacyjnych, a także pracujemy nad projektem produkcji opakowań z EPP dla jednego z naszych obecnych klientów. Oprócz bieżących zleceń wspomagamy także zagraniczne zakłady Knauf Industries. Najświeższym przykładem może być choćby produkcja dla siostrzanej fabryki na Węgrzech. Jak widać, dużo się u nas dzieje, a to dopiero pierwsze miesiące od uruchomienia linii.
Jak ocenia Pan atrakcyjność lokalizacji pod kątem rozwoju nowego projektu?
Ogólnie Dolny Śląsk to bardzo dobra lokalizacja, zarówno pod względem logistyki, jak i relatywnej bliskości obecnych i potencjalnych odbiorców z branży automotive. Większość dostawców granulatu EPP potrzebnego do produkcji naszego materiału znajduje się w Niemczech lub w Czechach. Doskonale rozwinięta infrastruktura połączeń sprawia, że zaopatrzenie jest płynne, a niewielkie odległości obniżają koszty transportu. Dzięki temu możemy proponować naszym klientom bardziej atrakcyjną ofertę i zagwarantować wysoką niezawodność dostaw. Niedaleko stąd znajdują się siedziby największych producentów samochodowych, m.in. w Jelczu-Laskowicach, Gliwicach czy czeskich Kvasinach. Bardzo ważna jest także bliskość dużego ośrodka naukowego, jakim jest Politechnika Wrocławska z Katedrą Odlewnictwa, Tworzyw Sztucznych i Automatyki. Wykonujemy tam ekspertyzy, ale też korzystamy ze wsparcia dydaktyków przy szkoleniach operatorów maszyn, co jest kluczowe dla utrzymania standardów jakościowych. Dogodność tej lokalizacji potwierdzają także inne duże przedsiębiorstwa z sektora przemysłowego - w najbliższej okolicy naszego zakładu powstała i wciąż rozbudowuje się strefa przemysłowo-produkcyjna.
Czy może mają już Państwo jakieś dalsze plany rozbudowy produkcji?
Patrząc na to, jak wiele mamy teraz projektów i rozmów w toku, rozbudowa naszych możliwości technicznych oraz produkcyjnych jest konieczna, ale to już się dzieje. Na przykład uzupełniliśmy naszą ofertę o teksturowanie części ze spienionego polipropylenu w nowoczesnej technologii, która pozwala na nanoszenie wzorów z dużą dokładnością. Pozwala to nadać im bardzo atrakcyjny design bez dodatkowych zabiegów, takich jak foliowanie czy pokrywanie tkaniną. Na ten rok przewidujemy uruchomienie drugiej, zautomatyzowanej linii produkcyjnej z robotem, która ułatwi i przyspieszy obróbkę bardziej skomplikowanych komponentów samochodowych. W perspektywie kolejnych lat myślimy również o budowie linii pozwalającej na foliowanie pianek z EPP. Zeszłoroczne otwarcie linii produkcyjnej części z tworzywa EPP traktujemy jako zaledwie początek nowego etapu. Pracujemy intensywnie i wciąż szukamy nowych rozwiązań produkcyjnych, które dla naszych odbiorców mogą stanowić wartość dodaną.
Nadesłał:
E.C.H.O. Communications
|