2024-10-22
Wraz z rosnącym przebiegiem każdy silnik traci swoje pierwotne osiągi i zaczyna spalać więcej paliwa. Dzieje się tak między innymi na skutek zanieczyszczenia układu paliwowego, który wymaga okresowego „oczyszczenia”. Warto więc stosować czyszczące dodatki do paliwa. Efekty zaskoczą nas pozytywnie.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
|
- Przeczytaj również:
-
|
Podatność na zanieczyszczenia
Układ paliwowy każdego samochodu jest podatny na zanieczyszczenia. W zbiorniku na skutek wahań temperatury wytrąca się woda, która w momencie kontaktu z metalowymi elementami doprowadza do pojawienia się korozji. Układ zasilania jest tak skonstruowany, aby wyłapać drobinki rdzy oraz inne zanieczyszczenia, które przedostały się z paliwem. Część z nich zatrzymuje się na sitku pompy paliwowej, reszta dociera do filtra paliwa. Rolą tego elementu jest filtracja i oczyszczenie paliwa z zanieczyszczeń. Nie wszystkie jednak zostaną wyłapane. Pozostałe docierają bezpośrednio do wtryskiwaczy i z czasem zaczynają zakłócać ich działanie. Nawet bez zanieczyszczeń wydajność wtryskiwaczy z czasem spada. Zawsze zostaje jakaś ostatnia kropla paliwa, której wyschnięcie pozostawia drobiny węgla. Nowoczesne konstrukcje próbują eliminować ten problem, ale w przypadku starszych pojazdów występuje on dość powszechnie.
W efekcie zanieczyszczenia wtryskiwacza spada jakość rozpylania i atomizacji paliwa z powietrzem. Na skutek zabrudzeń iglica nie może się swobodnie poruszać, czego efektem jest niepełne otwieranie się i zamykanie. W efekcie mamy do czynienia ze zjawiskiem „lania wtryskiwaczy” – podawania paliwa nawet w stanie zamkniętym. Kończy się to nadmiernym spalaniem, dymieniem i nierówną pracą jednostki napędowej. W skrajnym przypadku może nastąpić zatarcie iglicy wtryskiwacza, co prowadzi do zniszczenia głowicy, tłoków, zaworów, czyli mówiąc krótko - kosztownego remontu silnika.
Czyszczenie wtryskiwaczy
Kiedy już dojdzie do zanieczyszczenia układu zasilania i wtryskiwaczy można spróbować działać samemu lub oddać auto w ręce profesjonalistów. Podstawową różnicę stanowią koszty. Stanowczo odradzamy użycia domowych sposobów czyszczenia wtryskiwaczy np. moczenia w środkach czyszczących. Łatwo doprowadzić do ich popsucia z powodu powstania nieodwracalnych uszkodzeń izolacji cewki bądź wewnętrznych uszczelnień.
Czyszczenie w serwisie jest najpewniejsze, ale i najbardziej kosztowne. W tym przypadku auto musi zostać dostarczone do miejsca naprawy. Usługa tam wykonana najczęściej daje dobre efekty i ma pozytywny wpływ na kulturę pracy silnika. Jednak musimy być przygotowani na wydatek rzędu kilkuset złotych i przerwą w użytkowaniu auta.
Czy zawsze wizyta w serwisie jest konieczna? Użycie dodatku czyszczącego układ paliwowy potrafi pozytywnie zaskoczyć, przywracając witalność silnikowi. W sytuacji, kiedy konieczna będzie
regeneracja wtryskiwaczy należy odpowiednio działać.
Profilaktyka
Lepiej zapobiegać niż leczyć – ta maksyma znana z odniesienia do ludzkiego zdrowia, doskonale pasuje do układu zasilania samochodu. Odpowiednie zabiegi profilaktyczne zmniejszą ryzyko wystąpienia poważnej awarii.
Kilka razy w roku należy stosować produkty czyszczące układ zasilania, np. w formie dodatków do paliwa. Najlepiej by były to produkty markowe i sprawdzone. Ułatwiają rozruch i przedłużają żywotność silnika, chroniąc układ paliwowy przed korozją. Stosujemy je bezpośrednio przed tankowaniem.
Ponadto należy starać się nie jeździć na resztkach paliwa. Przed zimą koniecznie wlać dodatek wiążący wodę, wymieniać filtr paliwa. Nie wolno jeździć też na starym paliwie. Po 3 miesiącach przechowywania w baku z paliwa zaczynają się wydzielać związki szkodliwe dla układu i wtryskiwaczy.
Spadek mocy auta to popularne zjawisko w samochodach o dużym przebiegu. Może być sygnałem, że z naszym samochodem zaczyna dziać się coś złego. Stosowanie dedykowanych dodatków oczyszczających układ paliwowy znaczenie ograniczy szansę wystąpienia problemów i może uchronić kieszeń kierowcy przed niespodziewanymi wydatkami na naprawy. Warto o tym pomyśleć przy następnym tankowaniu.
Redakcja Infomoto informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Infomoto nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.