Kupno nowego auta - diesel, benzyna, hybryda czy elektryk? Jaki rodzaj napędu wybrać?


Kupno nowego auta - diesel, benzyna, hybryda czy elektryk? Jaki rodzaj napędu wybrać?
2019-08-29
Podejmując decyzję o wyborze napędu, należy wziąć pod uwagę różne czynniki. Znaczenie mają zarówno koszty, jak i różne indywidualne potrzeby. Dotyczy to np. częstotliwości użytkowania auta, charakterystyki jazdy czy typowych przebiegów. Diesel, benzyna, hybryda, elektryk - co wybrać?


Diesel

W ostatnich latach silniki wysokoprężne nieco straciły na popularności. Diesle oferują niskie zużycie paliwa i przyzwoite osiągi. Zawdzięczają to jednak dość drogim i skomplikowanym technologiom. Jednostki te posiadają również inne wady. Należą do nich wtryskiwacze systemu, które są wyjątkowo wrażliwe na jakość paliwa i łatwo się psują. W zależności od silnika i modelu, cena jednego z nich nierzadko przekracza kilka tysięcy złotych. Częste awarie dotyczą także turbosprężarki, dwumasy czy zaworu recyrkulacji powietrza. Trudno nie wspomnieć o problemach z filtrem cząstek stałych. Na krótkich trasach miejskich, element ten wyjątkowo źle znosi eksploatację. Diesle sprawdzają się głównie na trasach pozamiejskich, w samochodach o dużych przebiegach rocznych. Przemawia za nimi także niższe zużycie paliwa. 

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Przeczytaj również:


Benzyna

Jednostki benzynowe oferują niskie spalanie i przyzwoitą moc, co wynika z zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa. Najoszczędniejsze są silniki małolitrażowe, z reguły tańsze od diesli oraz pozbawione ich wad. W praktyce trudno jednak osiągnąć na nich wartości spalania obiecywane przez producentów. W porównaniu z dieslami, silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim nie są też szczególnie ekologiczne. Ilość emitowanych przez nie cząstek stałych jest wyższa. Problematyczny okazuje się ponadto serwis bardziej nowoczesnych jednostek benzynowych. Ich naprawa nie należy to najtańszych. 



Gaz

Zaletą instalacji gazowej jest możliwość zaoszczędzenia. Sama inwestycja w LPG to spory wydatek, ale wynagradza to niska cena gazu. Im nowocześniejszy pojazd, tym z reguły instalacja jest bardziej kosztowna. W przypadku wtrysku sekwencyjnego, zapłacić trzeba minimum 3 tys. złotych. Instalacja wtrysku gazu ciekłego w aucie z silnikiem z wtryskiem bezpośrednim to już wydatek rzędu 6 tys. złotych. Warto też pamiętać, że samochód z LPG musi być częściej serwisowany. Konieczna jest też okresowa regulacja instalacji oraz wymiana parownika czy wtryskiwaczy. Silnik może też początkowo zużywać więcej gazu. Eksploatacja pojazdu z LPG wyłącznie nie krótkich dystansach może się okazać nieopłacalna. Im wyższy przebieg roczny, tym więcej sensu ma inwestycja w gaz. Zamontowanie instalacji wiąże się jednak z ryzykiem przedwczesnego zużycia niektórych elementów jednostki, w tym głowicy. Zwiększa się również potencjalna częstotliwość usterek. 



Hybryda

Przy niedużych prędkościach w ruchu miejskim dobrze sprawdzają się hybrydy. Łączą w sobie zalety jednostek napędzanych tradycyjnie. Niewiele palą, a przy tym pracują cicho i mają dobre osiągi. Podobnie jak w przypadku diesli, cechuje je elastyczny silnik i wysoki moment obrotowy. Ze względu na zaawansowanie technologiczne, hybrydy są wciąż niestety dość drogie. Posiadają przy tym skomplikowaną budowę, co utrudnia ich naprawę poza stacjami autoryzowanymi. Podobnie jak jednostki małolitrażowe, na dłuższych trasach przestają być ekonomiczne. Wyposażone w nie auta wciąż jednak zyskują na znaczeniu. Oferują niskie pobory paliwa i pozostają ekonomiczne nawet do 2,9 l/100 km. W przyszłości będą finansowo przystępne dla większości konsumentów, podobnie jak na przykład samochody elektryczne. Z dnia na dzień przybywa stacji szybkiego ładowania. 



Wyprzedaż rocznika

Każdy rodzaj napędu ma swoje wady i zalety. Wybierając konkretny model, warto zwrócić uwagę przede wszystkim na cenę oraz sposób eksploatacji samochodu. Opłacalnym rozwiązaniem może się okazać zakup pojazdu na wyprzedaży rocznika. Wynika to ze specyfiki polskiego rynku. Ceny aut w dużym stopniu kształtuje rok produkcji danego egzemplarza. Dealerzy zmuszeni są zatem do sprzedaży aut z mijającego rocznika po bardzo okazyjnych cenach. Warto zaglądać na stronę https://wyprzedaz-rocznika.pl/, aby nie przegapić najciekawszych ofert salonowych. 


Redakcja Infomoto informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Infomoto nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

slawek

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl