Jak dbać o turbosprężarkę?


Jak dbać o turbosprężarkę?
2019-05-28
Samochody posiadające turbodoładowanie dają z pewnością wyjątkowe efekty oraz przyjemność prowadzenia. Jednakże w eksploatacji takich pojazdów można popełniać spore błędy, które mogą skutkować uszkodzeniem czy też szybszym zużywaniem się poszczególnych elementów turbiny.

Biorąc pod uwagę założenia teoretyczne, turbo powinno działać bez zarzutu przez cały okres jego użytkowania. To jednakże jest tylko teoria. W praktyce można bowiem poprzez niewłaściwe użytkowanie, turbosprężarki mogą ulegać zniszczeniu, awarii. Praktyka pokazuje bowiem, że dana turbosprężarka wytrzymuje około 30 do 50 tysięcy kilometrów przebiegu. Wszystko się dzieje na skutek niewłaściwych praktyk właścicieli pojazdów.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Przeczytaj również:


Turbosprężarka - jak dbać o tenże element?

Istotnym elementem jest wiedzieć, jak dbać o turbosprężarkę. Mimo, że oleje syntetyczne, które są współcześnie stosowane w przemyśle motoryzacyjnym, wykazują bardzo wysoką skuteczność wspomagania, to jednakże nie są one wystarczające, aby móc mówić o bezproblemowym działaniu danego elementu. Wbrew pozorom turbina turbo jest elementem napędu, który wymaga pewnej delikatności. Przede wszystkim sposób jazdy ma największe znaczenie. Przez pierwsze kilometry jazdy należy pokonywać w sposób bardzo spokojny. Środek smarujący powinien mieć odpowiednią ilość czasu na to, aby móc się rozgrzać oraz dotrzeć do każdego elementu, aby móc swobodnie krążyć w całym systemie. W momencie, w którym temperatura środka smarującego będzie optymalna, ciepło będzie właściwie odprowadzane, a skuteczność działania turbosprężarki będzie wysoka. Istotnym elementem jest także moment wyłączenia silnika. Zatem po dynamicznej jeździe należy się zatrzymać i poczekać kilkadziesiąt sekund, aby móc wyłączyć silnik. Turbo wymaga, aby zostać dokładnie schłodzonym, a tymczasem po natychmiastowym wyłączeniu silnika, reszta oleju pozostaje w urządzeniu. Na skutek takiego działania środek smarny może pozostać w turbosprężarce, ulec zwęgleniu i jako osad ograniczyć drożność kanałów. To przekłada się na zwiększone ryzyko zniszczenia łożysk ślizgowych.



Istotą jest olej

W kwestii właściwej dbałości o turbosprężarkę, należy wskazać na to, że bardzo ważnym elementem jest użycie odpowiedniego oleju. W tym względzie istotnym elementem jest:

- stosowanie oleju o odpowiednich parametrach,

- regularna wymiana oleju,

- stała kontrola poziomu oleju,

Niezależnie od tego czy jest to sprężarka diesel, czy też turbosprężarka benzyna, stosowanie się zarówno do wymienionych wyżej zasad jazdy jak i do stosowania odpowiedniego środka smarnego jest kluczowe. Nie można w tym miejscu nie wskazać także na zanieczyszczenia. Owe zanieczyszczenia mogą pojawić się w turbosprężarce zarówno poprzez olej jak i poprzez powietrze. Tym samym niezwykle istotnym elementem jest okresowa wymiana filtrów. W tym względzie nie należy przesadnie oszczędzać i postawić na filtry wysokiej jakości. Oczywiście ich cena będzie nieco wyższa, ale de facto tylko takie zapewnią naszej turbosprężarce odpowiednie działanie. Dzięki temu możemy uniknąć pewnych nieprzewidzianych sytuacji. Z uwagi na to, że olej po pewnym czasie użytkowania traci swoje właściwości, to tym samym jego serwisu i wymiany należy dokonywać, co 12 miesięcy bądź też co 10 do 12 tysięcy kilometrów. Jednocześnie też, jeśli dany samochód pracuje w dosyć trudnych warunkach, to wymiany oleju należy dokonywać co 6 do 8 tysięcy kilometrów.

Wiedząc jak dbać o turbinę w benzynie czy też w dieslu, możemy znacząco zwiększyć jej żywotność. Poza wyżej wymienionymi zasadami, należy także odpowiednio i natychmiast reagować na każde niepokojące zjawisko. W sytuacji, gdy mamy do czynienia z niepokojącym hałasem wydobywającym się spod maski, to wówczas może to wskazywać na awarię turbosprężarki. W takiej sytuacji jedynym właściwym działaniem jest natychmiastowe wyłączenie silnika samochodu oraz jego przetransportowanie za pomocą lawety do warsztatu samochodowego. Takie działanie pozwoli nam ograniczyć koszty związane z wymianą turbosprężarki.


Redakcja Infomoto informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Infomoto nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

slawek

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl