Ford Focus ECOnetic – maksymalna oszczędność jazdy


Ford Focus ECOnetic – maksymalna oszczędność jazdy
2019-07-05
Pewne modele samochodu, choć czas biegnie nieuchronnie, po prostu nie chcą się zestarzeć. Doskonałym tego przykładem jest Ford Focus ECOnetic, który zadebiutował na polskim rynku kilka lat temu, wciąż jednak jest jednym z symboli ekonomicznej, wydajnej i ekologicznej jazdy.

Pewne modele samochodu, choć czas biegnie nieuchronnie, po prostu nie chcą się zestarzeć. Doskonałym tego przykładem jest Ford Focus ECOnetic, który zadebiutował na polskim rynku kilka lat temu, wciąż jednak jest jednym z symboli ekonomicznej, wydajnej i ekologicznej jazdy. Świetna wydajność paliwowo-ekonomiczna to jedna z tych cech, których przede wszystkim szukają kierowcy, rozglądający się za dobrym samochodem osobowym.

Przeczytaj również:

Sam fakt, że omawiany model Forda z nabitym bakiem potrafi wyciągnąć nawet 1500 kilometrów bez konieczności zaglądania na stację benzynową, dobitnie świadczy, że wśród samochodów osobowych mamy do czynienia z maszyną nietuzinkową. Co Ford Focus ECOnetic kryje pod maską? Jakimi rozwiązaniami technologicznymi może się pochwalić? Czy nadaje się na samochód miejski i rodzinny? Przyjrzyjmy się tym kwestiom bliżej w tym krótkim artykule.

Ford Focus ECOnetic, którego parametry i prezentację można przejrzeć na stronie producenta (https://www.ford.pl/content/dam/guxeu/pl/pl_pl/documents/Owners/Service%20and%20Maintanance/uzytkowanie-pojazdu/archiwum-instrukcji/Instrukcie-obs%C5%82ugi-modele-2010-2012/DOC-Pobierz_instrukcie_obs%C5%82ugi_Forda_Focus_CG3568pl.pdf) był kolejnym, po Fordzie Fiesta ECOnetic przedstawicielem ekonomicznej linii samochodów amerykańskiego koncernu. Na polski rynek trafił ponad dekadę temu, choć z początku nie podbił polskich dróg. Jednak drugie podejście „zaskoczyło”, przede wszystkim za sprawą nowoczesnych rozwiązań technologicznych i maksymalnej oszczędności jazdy. Skalibrowany silnik wysokoprężny 1,6 l Duratorq TDCi potrzebuje jedynie niecałe 3,5 litra na pokonanie 100 kilometrów. Czyli – jak już podkreśliliśmy we wstępie – może przejechać półtora tysiąca kilometrów na jednym tankowaniu. Warto wspomnieć, że technologia ECOnetic, którą chwali się Ford, jest charakterystyczna zarówno dla diesli (zapewniających z jednej strony niskie zużycie paliwa, z drugiej zaś – niską emisję dwutlenku węgla do atmosfery), jak i silników benzynowych EcoBoost. Przy tym wspomniany Duratorq, który mamy w Fordzie Fiesta ECOnetic, charakteryzuje się dwustopniowym wtryskiem paliwa, co skutkuje tym, że pracuje bardzo cicho.



Samochód arcyekonomiczny

Główną zaletą Forda Focus ECOnetic, jak sama nazwa wskazuje, jest jego oszczędność. Kiedy wchodził na rynek, media pisały o „najoszczędniejszym Fordzie Focusie w historii firmy” – i nie było w tym nic z kokieterii. Nie chodzi tu oczywiście wcale o oszczędność w wyposażeniu, wszak samochód posiada wszystkie cechy, którymi powinno się odznaczać dobre auto osobowe. Rzecz oczywiście dotyczy ekonomiki jazdy. Silnik Diesla, o którym pisaliśmy powyżej, to jeszcze nie wszystko, czym może pochwalić się omawiany model.

– Pakiet technologiczny Ford ECOnetic obejmuje również modyfikacje aerodynamiczne nadwozia i podwozia – łącznie z zastosowaniem specjalnych osłon – oraz obniżone zawieszenie, pozwalające zredukować opory powietrza. Wydatny wpływ na wzrost wydajności ma również zastosowanie chłodnicy powietrza, która umożliwia precyzyjną kontrolę temperatury powietrza doładowującego, zapewniając przy tym chłodniejszy i gęstszy ładunek. Dodatkowo, specjalny katalizator spalin przyczynia się do redukcji zanieczyszczeń poprzez usprawnienie procesu spalania z wykorzystaniem większej ilości powietrza w stosunku do paliwa – donosił portal Motofakty.pl.



Ekologia ma znaczenie

Przyjazny stosunek do środowiska – to kolejna zaleta Forda Focus ECOnetic. Nie jest tajemnicą, że w świecie motoryzacji coraz większy nacisk kładzie się na poziom emisji dwutlenku węgla do atmosfery, również (a może przede wszystkim) przez transport. Przyjmuje to zresztą różnorodną postać – od zamykania centrów miast dla niektórych rodzajów silników (choć na razie to raczej pojedyncze przypadki, gdzie zanieczyszczenie powietrza jest szczególnie wysokie, na przykład w niemieckim Stuttgarcie) do rozwijania nowoczesnych technologii silników hybrydowych i elektrycznych. Choć koniec silników benzynowych i diesli to ciągle dość odległa przyszłość, Ford nie zlekceważył potrzeby dbania o środowisko – jednocześnie nie rezygnując z diesla.

Ford Focus ECOnetic nie tylko charakteryzuje się ograniczoną emisją dwutlenku węgla do atmosfery (średnia emisja CO2 na poziomie 99 gram na kilometr), ale wręcz tworzy profil ekologicznego kierowcy. Dzieje się to za pomocą inteligentnego trybu oszczędnej jazdy Ford Eco Mode, który dodatkowo podpowiada kierowcy, w jaki sposób powinien się zachować i jakie parametry ustawić w samochodzie, aby prowadzić go w sposób maksymalnie ekonomiczny i ekologiczny.

W samochodzie informacja o poziomie ekologicznej jazdy prezentowana jest (a jakżeby inaczej) za pomocą ikon rozkwitających kwiatków – im ich więcej, tym bardziej ekologiczny jest tryb naszej jazdy.

– Ford Eco to funkcja komputera pokładowego, która przy pomocy symboli trzech kwiatków pokazuje kierowcy, jak bardzo „ekologicznie” prowadzi samochód (im bardziej ekologicznie, tym więcej płatków rozkwita). Każdy z trzech kwiatków odpowiada za inny element związany z jazdą, są to umiejętnie posługiwanie się skrzynią biegów (pomocne są tu wskazówki góra/dół na zestawie zegarów), płynność jazdy i zachowanie optymalnej prędkości pojazdu. Gdy większość kwiatków rozkwitnie otrzymujemy tytuł „zaawansowego ekokierowcy”. Teraz wystarczy zachować ten styl jazdy i obserwować jak stopniowo obniża się nam średnie zużycie paliwa – pisał Jakub Ziąbka z redakcji Onet Moto przed drugim podejściem modelu na polskim rynku kilka lat temu

– Urządzenie monitoruje główne parametry pracy pojazdu, które są istotne dla uzyskania optymalnego zużycia paliwa i na które kierowca może wpływać poprzez odpowiednią zmianę swojego zachowania za kierownicą i zmianę techniki jazdy. Wśród tych parametrów są na przykład: antycypowanie zmiany biegów (dla ułatwienia możliwie najbardziej płynnej jazdy) oraz jazda po autostradzie (wybór optymalnej prędkości jazdy na drogach szybkiego ruchu i na drogach lokalnych). Urządzenie ma również możliwość uwzględniania w swoich obliczeniach procentu wykonywanych normalnie jazd na krótkich dystansach, podczas których silnik nie ma szans na pełne rozgrzanie – dodawał portal „Przyjazna Motoryzacja” w obszernej charakterystyce Forda Focus ECOnetic.

Inteligentny system Auto-Start-Stop

Nowoczesne rozwiązania technologiczne w Fordzie Focus ECOnetic dostosowują samochód do – co tu dużo mówić – często uciążliwych warunków miejskich, w których nierzadko skazani jesteśmy na zatrzymywanie pojazdu na światłach czy w korkach. W tym celu bardzo pomocnym jest system Auto-Start-Stop, dzięki któremu w wydatny sposób można zmniejszyć zużycie paliwa, a także poziom emisji dwutlenku węgla (co w dzisiejszych czasach, jak już pisaliśmy powyżej, nie jest rzeczą bez znaczenia). Jednocześnie należy w tym miejscu podkreślić fakt, że system ten ma również przełożenie na komfort jazdy, w wydatny sposób podwyższając jego poziom.

– Proponowany przez Forda system Auto-Start-Stop automatycznie odcina zapłon i wyłącza silnik gdy samochód pracuje na biegu jałowym (np. podczas czekania na zmianę świateł), a następnie uruchamia silnik gdy kierowca chce ruszyć z miejsca. Rozwiązanie to umożliwia zaoszczędzenie znaczących ilości paliwa, do tej pory spalanego bezużytecznie gdy pojazd stał nieruchomo. […] Nowe urządzenie Auto-Start-Stop Forda zostało opracowane z jednej strony z myślą o zwiększeniu komfortu prowadzenia, a z drugiej – o uzyskaniu możliwie najbardziej płynnego zatrzymywania się i ruszania z miejsca, cichego i bez szarpnięć, i nie wymagającego znaczącej zmiany techniki jazdy lub zachowania kierowcy – czytamy na wspomnianej stronie „Przyjazna Motoryzacja”.

Rozpoczęcie pracy silnika po zatrzymaniu się jest bardzo szybkie i intuicyjne. Samochód przygotowuje się do tego już w momencie wyłączenia silnika, a ruchy kierowcy, który zamierza na nowo „odpalić” maszynę (na przykład naciśnięcie sprzęgła) są rozpoznawane przez system czujników. Sam zapłon to mniej niż pół sekundy, w dodatku cały proces przebiega szybko i cicho. Nie ma więc najmniejszych obaw, że nie ruszymy na czas po zmianie świateł ruchu na zielone.



Ładowanie akumulatora podczas hamowania

Wspomnieć przy tym należy o jeszcze jednej bardzo pomocnej i ekonomicznej funkcji, mianowicie ładowaniu akumulatora poprzez odzyskiwanie energii kinetycznej w trakcie hamowania – kolejny przykład oszczędności Forda Focus ECOnetic. Wspomniany Jakub Ziąbka pisał:

– Nowością jest również układ inteligentnego ładowania akumulatora zwiększający wydajność alternatora w chwili, gdy samochód zaczyna zwalniać lub hamować. Następuje wówczas odzyskiwanie energii kinetycznej i jej zamiana w energię elektryczną bez konieczności zużywania dodatkowej ilości paliwa. Później, ten "nic niekosztujący" prąd elektryczny jest wykorzystywany do ładowania akumulatora (np. w czasie, gdy nastąpi wyłączenie silnika poprzez system Auto-Start-Stop).



Spełnione nadzieje Forda

Jak więc wynika z powyższego, Ford Focus ECOnetic jest wcale ciekawym rozwiązaniem w dziedzinie samochodu osobowego. Doskonale nadaje się do jazdy miejskiej, a jego ekonomiczna (i ekologiczna) praca doskonale sprawdza się na dłuższych dystansach. Najnowsze rozwiązania technologiczne, a także wysokie standardy bezpieczeństwa pozwalają cieszyć się odpowiednim komfortem jazdy. Wszystko to czyni również z Forda Focus ECOnetic atrakcyjne rozwiązanie dla wszystkich tych kierowców, którzy szukają solidnego samochodu rodzinnego.

– Od samego początku prac nad modelami rodziny ECOnetic jednym z priorytetów było udostępnienie naszym klientom niedrogich w zakupie i eksploatacji samochodów z nowoczesnymi rozwiązaniami ekologicznymi i jednocześnie przygotowanie gruntu, na którym przynajmniej niektóre z tych rozwiązań mogłyby znaleźć zastosowanie w naszych modelach wielkoseryjnych – tłumaczył przed laty, kiedy linia samochodów ECOnetic wychodził dopiero na szerokie wody (a raczej drogi) Thilo Seibert, który szefował europejskiej jednostce w koncernie odpowiedzialnej za obniżenie emisji dwutlenku węgla.

Z perspektywy czasu trzeba zauważyć, że dużo z tych założeń zostało urzeczywistnionych, a sam Ford Focus ECOnetic zasłużył na wysoką ocenę końcową.

Źródła:

  • Ford ECOnetic - technologia dla ekonomiki i środowiska, https://secure.ford.pl/ECOnetic?/mdp=i1204959925424 (dostęp: 24.03.2019)
  • Ford Focus ECOnetic: 3,4 l/100 km, https://moto.wp.pl/ford-focus-econetic-3-4-l-100-km-6068764631098497a (dostęp: 24.03.2019)
  • Nowy Ford Focus ECOnetic: EKOLOGICZNY I EKONOMICZNY, http://www.przyjaznamotoryzacja.pl/Uczestnicy-programu/Ford-Polska-Sp.-z-o.o/Aktualnosci/Nowy-Ford-Focus-ECOnetic-EKOLOGICZNY-I-EKONOMICZNY (dostęp: 24.03.2019)
  • Ponad 1500 kilometrów bez tankowania - Ford Focus ECOnetic, https://www.motofakty.pl/artykul/ponad-1500-kilometrow-bez-tankowania-ford-focus-econetic.html (dostęp: 24.03.2019)
  • J. Ziąbka, Ford Focus ECOnetic – drugie podejście, https://moto.onet.pl/ford-focus-econetic-drugie-podejscie/3n1sjs6 (dostęp: 24.03.2019)




Nadesłał:

slawek

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl