Barometr Flotowy CVO Arval – Polityka flotowa i wybór pojazdów
Wyniki Barometru wskazują, że polscy przedsiębiorcy bardziej restrykcyjnie podchodzą do praktyki korzystania z flotowych pojazdów niż ich europejscy odpowiednicy.
Wśród mniejszych firm (do 99 pracowników) ponad połowa wskazuje, że może zaaprobować użycie służbowych samochodów wyłącznie do użytku firmowego. Jedna czwarta dopuszcza użytkowanie takich aut również w celach prywatnych, a 22 procent w formie mieszanej, czyli do użytku firmowego, ale z możliwością dojazdu do domu pracownika z miejsca pracy.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.: |
W grupie dużych i największych podmiotów (od 100 do ponad 500 zatrudnionych) ograniczenia są jeszcze bardziej zaostrzone. Aż dwie trzecie pracodawców wyraża zgodę na wykorzystanie samochodów firmowych wyłącznie w celach służbowych. Dowolne dysponowanie pojazdami, w sprawach zawodowych i prywatnych, deklaruje niecała jedna piąta, a formę mieszaną — użytek firmowy z możliwością dojazdu do miejsca pracy i powrotu do domu — zaledwie 15 procent.
Pozostałe kraje europejskie objęte badaniem wykazują znacznie łagodniejsze podejście do kwestii zakresu używania pojazdów służbowych. Zarówno wśród mniejszych podmiotów gospodarczych, jak i dużych, niemal połowa aprobuje wykorzystanie samochodów do celów firmowych i prywatnych. Użytek wyłącznie firmowy deklaruje nieco ponad jedna trzecia respondentów, a 15-17 procent wskazuje model pośredni, czyli możliwość dojazdu do pracy.
Dysproporcje w odpowiedziach ankietowanych z Polski i Europy mogą być efektem braku odpowiednich przepisów w naszym kraju. Jedyne regulacje, na jakich mogą opierać się polscy pracodawcy, to głównie interpretacje i wskazania organów skarbowych, które określają obowiązek opodatkowania prywatnego wykorzystania samochodów służbowych podatkiem dochodowym. Brakuje jednak spójnych przepisów prawnych w tej kwestii, co powoduje, że część przedsiębiorców — szczególnie tych, którzy nie korzystają z polityki flotowej — wprowadza własne, doraźne rozwiązania. Pełen raport CVO 2013 oraz szczegółowe opracowanie znajduje się w serwisie www.arval.pl