Pęknięta szyba samochodowa - naprawiać czy wymieniać?
Po kilku latach eksploatacji i pokonaniu samochodem około 150 - 200 tys. km nasze przednie szyby zdecydowanie nie wyglądają już jak nowe. Nie są przejrzyste, widać na nich rysy i w dodatku mogą się rozklejać.
Wystarczy pechowe uderzenie kamienia spod kół, a na szybie może pojawić się pęknięcie lub odprysk.
Należy pamiętać, że samochód, który ma pękniętą szybę, nie przejdzie obowiązkowego badania technicznego. Co więcej, jeśli usterkę tę zauważy policjant podczas kontroli drogowej, to kierowca będzie musiał zapłacić mandat i dodatkowo straci dowód rejestracyjny. Jak zatem poradzić sobie z tą usterką? Czy szybę można jeszcze uratować, czy trzeba ją wymienić? Czytajcie dalej.
Uszkodzenie szyby a bezpieczeństwo
Uszkodzenia auto szyby w postaci pęknięć czy odprysków znacząco wpływają na bezpieczeństwo na drodze – nie tylko nasze, ale także naszych pasażerów oraz innych uczestników ruchu. Usterki wpływają w dużej mierze na widoczność i ją zniekształcają. Ponadto ubytki rozpraszają promienie światła, przez co mogą oślepić kierowcę.
Usterki i przyciemnianie szyb a polskie prawo
Jak już wyżej zostało wspomniane, uszkodzone szyby samochodowe znacząco wpływają na bezpieczeństwo kierowania pojazdem. A zgodnie z art. 66 Kodeksu drogowego: "Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:
1) nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę;
5) zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu".
Z kolei kwestia przyciemniania szyb została uregulowana przez § 8 ust. 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Co ważne, wymóg ten dotyczy tylko szyb przednich i przednich bocznych. Do najważniejszego punktu tego rozporządzenia zalicza się współczynnik przepuszczalności światła, który nie może być mniejszy niż 70%.
W obydwu przypadkach grożą sankcje w postaci niedopuszczenia pojazdu do ruchu lub mandat.
Naprawa szyby
Naprawa szyb samochodowych to dla kierowcy wydatek około 100 zł i warto powierzyć to profesjonalnemu zakładowi. Jednak aby do naprawy doszło, muszą być spełnione następujące warunki:
- defekt nie może mieścić się w polu widzenia kierowcy, a graniczna norma średnicy odprysku to 5-22 mm, z kolei długość pęknięcia to: 5-20 cm;
- pęknięcie nie może kończyć się w miejscu krawędzi szyby lub pod uszczelką - powinno znajdować się co najmniej 10 centymetrów od krawędzi szyby.
Jak wygląda proces naprawy? Za pomocą specjalnego urządzenia usuwa się z ubytku wilgoć, zanieczyszczenia i powietrze, a następnie wypełnia się go żywicą syntetyczną, która jest wprowadzana pod ciśnieniem i utwardzana promieniami UV.
Wymiana szyby
No dobrze, ale co zrobić w przypadku, gdy pękniecie jest dużo większe i całkowicie ogranicza pole wiedzenia kierowcy? Wymiana szyb samochodowych powinna odbyć się w przypadku, gdy uszkodzenie powstało bliżej niż 10 cm od krawędzi szyby, a także gdy pęknięcia mają kształt rysy. Proces wymiany szyby rozpoczyna się od demontażu starej szyby i oczyszczenia krawędzi ze starego kleju. Następnie nakładany jest nowy klej i wstawiana na miejsce jest nowa szyba, która zabezpieczana jest taśmą klejącą żeby nie zmieniła swojego położenia do czasu związania kleju.
Artykuł został przygotowany przez firmę Szybex - szyby samochodowe Warszawa posiadającą swoje odziały w jedenastu miastach w Polsce i oferującą auto szyby - wymianę, naprawę i przyciemnianie.
Nadesłał:
slawek
|