Najczęstsze przyczyny stuków w zawieszeniu


Najczęstsze przyczyny stuków w zawieszeniu
2019-04-07
Zastanawiasz się jak rozpoznać usterki w samochodzie? Jakie są przyczyny stukania w zawieszeniu? O czym może świadczyć dziwne stukanie? Kiedy wskazana jest wizyta u mechanika? Zapraszamy do lektury!









O czym może świadczyć dziwne stukanie w zawieszeniu?

Zawieszenie pojazdu to jedna z części, która jest najbardziej narażona na usterki podczas jazdy, zwłaszcza po nierównościach. O czym może świadczyć dziwne stukanie w przedniej części pojazdu?

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Przeczytaj również:


Stukanie w zawieszeniu to najczęściej objaw:

  • Uszkodzenia wahacza
  • Zużycia końcówki drążka kierowniczego

W przypadku uszkodzeń wahacza, może dojść do zużycia tulei przedniego wahacza, sworznia lub tulejek stabilizatora. Układ wahaczy odpowiada za prowadzenie koła oraz utrzymanie właściwej geometrii zawieszenia. Newralgicznym punktem tego układu jest sworzeń. W przypadku uszkodzeń tej części auto może tracić stabilność na nierównościach oraz wydawać odgłosy stukania.

Stan techniczny tulei wahacza zależy w dużej mierze od stylu jazdy i eksploatacji pojazdu. Ich uszkodzenia objawiają się skrzypieniem oraz stukaniem. Najczęściej wymienianym elementem są niewielkie i delikatne łączniki stabilizatora. Uszkodzenia elementów układu jezdnego powodują utrudniają prowadzenie auta. Tego typu uszkodzenia stwarzają ogromne zagrożenie, zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów!



Jakie mogą być jeszcze przyczyny stukania w zawieszeniu?

Inne przyczyny stukania w zawieszeniu to:

  • Uszkodzenie sprężyn – do tego typu uszkodzeń zazwyczaj dochodzi rzadko, ponieważ sprężyny zużywają się powoli. W efekcie pojazd ma problemy z przyczepnością do podłoża. Sprężyny należy wymieniać parami.
  • Awaria poduszek silnika – zużycie poduszek w początkowych fazach można rozpoznać na słuch, stukanie jest szczególnie wyraźnie podczas wciskania pedału sprzęgła
  • Uszkodzenia układu kierowniczego – jeśli auto stuka podczas krótkich ruchów kierownicą i w trakcie zakręcania, to może być to objaw awarii drążków kierowniczych lub przekładni kierowniczej. Koszt regeneracji przekładni to ponad 1000 złotych, natomiast zakup nowej części to już wydatek ponad 1500 złotych.
  • Nadmierne zużycie łożyska koła – gdy hałas nasila się przy skrętach w jedną konkretną stronę, może być konieczna wymiana łożyska

Stukanie w zawieszeniu jest zwykle nieregularne, dźwięki te mają niską częstotliwość. Podobne dźwięki może wydawać układ wydechowy lub układ hamulcowy. W celu poprawnej diagnozy problemu konieczna jest wizyta u eksperta – mechanika samochodowego.   



Jak zachować komfort i bezpieczeństwo jazdy?

Do uszkodzeń zawieszenia najczęściej dochodzi po wpadnięciu w dziurę. To właśnie wtedy uszkodzeniu mogą ulec gumowo metalowe tuleje wahacza lub sworzeń wahacza. Sam wahacz jest wymieniany dopiero wtedy, gdy nie da się wymontować jego podelementów.

Nietypowe odgłosy, wibracje w aucie oraz trudności z utrzymaniem przyczepności to sygnały świadczące o uszkodzeniu. Nawet jeśli nie widzimy usterki z zewnątrz, to powinniśmy potraktować je jako znaki ostrzegawcze.

Uszkodzenia zawieszenia mogą wpływać na precyzję prowadzenia auta oraz utrudniać pracę kół sterujących. W rezultacie auto traci przyczepność i staje się niestabilne na zakrętach. Dla zachowania komfortu i bezpieczeństwa jazdy najlepiej monitorować stan zużycia podelementów samochodu. Doświadczony mechanik bez problemu rozpozna, czy stukanie jest bardziej metaliczne, czy bardziej głuche i zlokalizuje uszkodzony obszar.

Pamiętaj: jeśli słyszysz w swoim pojeździe dziwne stukotanie, powinieneś jak najszybciej udać się na przegląd do profesjonalnego mechanika. W renomowanym warsztacie zostanie przeprowadzona gruntowna diagnostyka, a także naprawa lub wymiana uszkodzonych podelementów.

Warsztaty mechaniczne w całej Polsce, znajdziesz na stronie znajdzmechanika.pl


Redakcja Infomoto informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Infomoto nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

slawek

Wasze komentarze (1):

  • avatar
    ~Michał, 2019-04-15 13:18:31

    Warto takie zachowania samochodu weryfikować u mechanika. Jeżdżenie z takimi usterkami może skończyć się tragicznie, a w najlepszym przypadku po prostu drogo jak już będzie za późno na naprawę.


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl