Mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu, czyli szpery samochodowe


Mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu, czyli szpery samochodowe
2016-03-29
Każdy kierowca, który kiedykolwiek chciał nadać sportowego sznytu swojemu samochodowi, zapewne wiele razy zastanawiał się, co można by było udoskonalić lub zmienić w częściach fabrycznych.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Przeczytaj również:
Jednym z pierwszych kroków, jakie wykonuje się, by zamienić swoje auto w nieco bardziej sportową wersję, to wymiana łatwo zdejmowanych części, takich jak filtr powietrza, oświetlenie lub zderzaki. Osoby, które pragną jednak jeszcze bardziej zmodyfikować samochód i nadać mu niemal rajdowego charakteru, biorą pod uwagę rozwiązania, które bardziej wpływają na poprawę osiągów lub sterowności. W takim przypadku pojawia się pojęcie „szpery” – co to jest i do czego służy?

Na wstępie warto przybliżyć trochę teorii dotyczącej fizyki jazdy. Podczas skręcania samochodu, koła znajdujące się od wewnętrznej strony zakrętu poruszają się po mniejszym okręgu niż koła znajdujące się na linii zewnętrznej – ta zależność powoduje, że koła wewnętrze kręcą się wolniej.

Z tego względu mógłby zaistnieć problem dotyczący kół napędzanych przez silnik. Fabrycznie jednak pomiędzy układem silnikowym a kołami znajduje się dyferencjał, który powoduje, że koła mogą kręcić się z różną prędkością. To tak zwany mechanizm różnicowy, który odpowiednio rozdziela moment obrotowy na poszczególne koła. Takie rozwiązanie ma jednak pewną wadę – mianowicie przekazuje moment obrotowy na to koło, które stawia mniejszy opór. W momencie, kiedy jedno koło oderwie się od ziemi to cała moc silnika zostanie na nie przekazana, a co za tym idzie energia będzie stracona, zaś koło przylegające do ziemi straci napęd.

Takie samo zjawisko występuje podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Wewnętrzne koła są odciążone, więc mają mniejszą przyczepność, co powoduje, że właśnie na nie skierowana jest moc.

Nie da się ukryć, że ta zależność bywa problematyczna, zwłaszcza w samochodach z przednim napędem, takich marek jak Volvo czy Audi. Niemniej jednak utrudnia również jazdę samochodom z tylnym napędem, np. BMW i Porsche.

Jeśli chcemy wyeliminować ten problem, jedynym rozwiązaniem jest zastosowanie mechanizmu różnicowego z ograniczonym poślizgiem, czyli szpery. Każdy dobry serwis samochodowy oferuje części zamienne, które pozwolą nam zmodyfikować samochód.

Warto przy tym podkreślić, że szpery dedykowane są do konkretnych modeli, dlatego należy szukać odpowiednich części zamiennych dedykowanych konkretnym markom lub zlecić cały proces wymiany do odpowiedniego, wyspecjalizowanego warsztatu.

Takim salonem samochodowym w Warszawie jest np. AutoReduta, która posiada doświadczenie w serwisowaniu Audi, BMW, Mercedesów, Porsche i Land Roverów. Warsztaty te posiadają wszystkie ważne części zamienne a ich serwis cieszy się dużym uznaniem wśród wielbicieli wspomnianych marek.


Redakcja Infomoto informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Infomoto nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Milena Bros

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl