Chłodnica EGR – skuteczniejsze obniżenie emisji spalin
Powszechne zastosowanie chłodnic EGR stało się faktem w momencie wprowadzenia w życie normy spalinowej Euro 4. Nie są to typowe elementy zużywalne, a montuje się je przede wszystkim w nowych samochodach wyposażonych w jednostki wysokoprężne.
Samochodowa recyrkulacja spalin
System recyrkulacji spalin EGR (Exhaust Gas Recirculation) to już obecnie standardowe wyposażenie wszystkich nowych samochodów, a ich zastosowanie w motoryzacji ma miejsce od blisko 25 lat. Podstawowym zadaniem układu EGR jest niwelowanie emisji szkodliwych tlenków azotu do atmosfery, powstających w wyniku procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Mówiąc bardziej precyzyjnie, system recyrkulacji spalin ma obniżać temperaturę w komorach spalania, a tym samym spowalniać cały proces spalania paliwa.
W najnowszych samochodach wyposażonych w jednostki wysokoprężne coraz częściej stosuje się nie tylko układ EGR, ale również specjalne chłodnice spalin EGR (https://www.ucando.pl/k/chlodnice-egr/U120107). Podyktowane to jest coraz bardziej restrykcyjnymi wymaganiami odnośnie emisji spalin w sektorze motoryzacyjnym, co stawia producentów samochodowych przed trudnym zadaniem zwiększania ilości spalin dostarczanych do jednostki napędowej, przy jednoczesnym zmniejszaniu ich objętości. Spaliny tracą swoją objętość na skutek obniżania temperatury. Dlatego też chłodnica EGR jest obecnie niezbędna w całym systemie recyrkulacji spalin.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.: |
Jak to działa?
Chłodnica EGR to niezbyt skomplikowane urządzenie. Ma ona postać rury, w której umieszczone są kanały o niewielkim przekroju. To właśnie przez nie przepływają spaliny, a wokół nich krąży ciecz transportowana z układu chłodzenia, która obniża temperaturę spalin do poziomu ok. 400 stopni Celsjusza. Chłodnica EGR może działać również w odwrotny sposób, gdzie w żeberkach wewnętrznych rury przepływa ciecz chłodząca, natomiast między nimi przepływają spaliny, które zostają poddawane schłodzeniu.
Awaria chłodnicy EGR
Chłodnice EGR są najczęściej wykonywane ze stali szlachetnej lub z aluminium. Jednak takie materiały, pod wpływem szkodliwego oddziaływania żrących spalin, ulegają stopniowej degradacji. Również ciecz chłodząca może powodować korozję chłodnicy, co w efekcie prowadzi do powstawania nieszczelności urządzenia. Cieknący z chłodnicy EGR płyn najczęściej przedostaje się do systemu dolotowego, a spaliny trafiają do cieczy chłodzącej. Pojawienie się takiego płynu w komorze spalania może wywołać duże uszkodzenia układu korbowo-tłokowego. Z kolei obecność spalin w układzie chłodzenia będzie przyczyną występowania tzw. przedmuchów spalin.
Aby uniknąć kosztownych i skomplikowanych napraw jednostki napędowej oraz układu EGR, warto instalować wysokiej klasy elementy systemu recyrkulacji spalin. Sklep Ucando.pl posiada szeroki wybór chłodnic EGR do praktycznie wszystkich modeli współczesnych samochodów. Należy także samemu kontrolować stan techniczny systemu recyrkulacji spalin, sprawdzając szczelność chłodnicy EGR w samochodzie.
Nadesłał:
slawek
|
Wasze komentarze (1):
-
~Noob, 2022-02-15 13:48:38
Mam nowy samochod a w nim chlodnice spalin EGR bo mnie w sumie serio zalezy na tym zeby emisja szkodliwych spalin byla co raz mniejsza. No i czesto kontroluje stan techniczny systemu recyrkulacji spalin i innym tez polecam tak robic.