5 rzeczy o które warto zadbać w samochodzie przed zimą
Nie wszyscy o tym wiedzą, ale samochód jest niczym dziecko i wymaga nieustannej opieki. Szczególnie w jesienno-zimowym okresie, kiedy temperatura spada poniżej zera, a warunki atmosferyczne nieustannie testują wytrzymałość naszego pojazdu.
Jak powinno wyglądać odpowiednie przygotowanie samochodu do zimy?
Jeżeli właśnie wyjechałeś nowym autem z salonu, to prawdopodobnie czeka cię tylko profilaktyka. Kilka tabletek Rutinoscrobinu w postaci odpowiedniego płynu do spryskiwaczy, płynu chłodniczego oraz akcesoriów przydatnych w tym okresie. Jednak w innych przypadkach warto zwrócić uwagę m.in. na dotychczasową eksploatację, zużycie bieżnika, regularność dotychczasowych przeglądów czy rocznik naszego pojazdu.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.: |
Kiedy wymienić opony na zimowe?
To pytanie wraca każdego roku wraca jak bumerang, rezonując w głowach wszystkich kierowców. I tak naprawdę nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi – trzeba na bieżąco śledzić prognozy pogody, zaufać intuicji i… cyklom przyrody. Mimo wszystko charakteryzują się one pewną powtarzalnością, także pierwszych przymrozków z opadami śniegu możemy spodziewać się już nawet w październiku.
Wymiana opon jest kluczowym elementem przygotowania samochodu do zimy. Dlaczego? Zapewniają one lepszą trakcję na śniegu i błocie, co bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu. Skracają one drogę hamowania na śliskiej nawierzchni, zapewniając kierowcy pożądaną kontrolę nad pojazdem. Są podstawowym warunkiem naszego bezpieczeństwa na drodze.
Miękka mieszanka stosowana w tzw. zimówkach, zwiększa plastyczność opony, czego efektem jest lepsza przyczepność do jezdni. Jaki powinna być minimalna głębokość bieżnika w oponie zimowej? Skuteczny bieżnik to min. 4 mm głębokości, w innym wypadku nie warto ich nawet zakładać.
Jak i po co sprawdzać akumulator przed zimą?
Wymiana opon na zimę już za nami, teraz czas na następny krok – na zadbanie o akumulator, bez którego nie uruchomimy silnika, serca naszego samochodu. Nie warto sugerować się dotychczasowym bezproblemowym odpalaniem auta - jest to jeden najczęściej popełnianych błędów, nie tylko u niedoświadczonych kierowców. Na pewno pamiętacie sytuacje, w których musieliście wzywać pomoc w najmniej pożądanym przez was momencie. Zdecydowanie lepiej jest zapobiegać problemom niż je potem rozwiązywać.
Jak można sprawdzić stan akumulatorze? Niektórzy korzystają z pomocy multimetra, którzy przyłożony do klem akumulatora powinien pokazać napięcie 12,5-12,8 V. Metody DYI, stosowane przez osoby orientujące się w temacie są bardzo często miarodajne, natomiast w tym wypadku polecamy wykonanie pomiaru w specjalistycznym serwisie. Dlaczego? Usługa za wykonanie pomiaru profesjonalnym testerem nie jest droga, daje nam pełny obraz stanu baterii i gwarancję spokojnego snu.
Na ile wystarczy nowy akumulator? Wszystko zależy od sposobu eksploatacji, żywotność szacowana jest na od 3 do 5 lat.
Jak przygotować nadwozie przed zimą?
Przygotowanie samochodu do zimy to nie tylko wymiana opon i sprawdzenie stanu poszczególnych komponentów. To także zadbanie o aspekt wizualny naszego auta, który może odegrać kluczową rolę np. przy jego sprzedaży. Przed pierwszym przymrozkami powinniśmy starannie umyć auto - prawdopodobnie będzie to nasza ostatnia szansa na zadbanie o jego lakier. Sumienna kąpiel obnaży słabości powłoki lakierniczej pojazdu i pozwoli na usunięcie przed zimą drobnych ognisk korozji, które lepiej zgasić w samym zarodku. Kontakt z solą drogową jest nieunikniony i nie warto narażać się na większe wydatki w serwisie lakierniczym na wiosnę. Kropla drąży skałę – dlatego też i w tym przypadku warto postawić na regularną kontrolę.
Nie zapominajmy o innych składowych nadwozia – zamkach i gumowych uszczelkach, które również są narażone na zamarzanie. Wystarczy zaopatrzyć się w środek na bazie silikonu i odpowiednio nasmarować gumowe elementy. W kontekście potencjalnie zamarzniętych zamków warto ubezpieczyć się w dedykowany do takich czynności odmrażacz.
Jak skontrolować układ hamulcowy przed zimą?
Jednym z najważniejszych elementów naszego pojazdu jest właśnie układ hamulcowy. Problem z odpaleniem silnika czy korozja na karoserii oczywiście potrafi przyprawić o ból głowy, ale nie zagraża w bezpośredni sposób naszemu życiu i zdrowiu. Przed sezonem warto wybrać się do zaufanego serwisu, przeczyścić klocki, szczęki hamulcowe i sprawdzić cały system na specjalistycznych przyrządach. Warto też przy okazji skontrolować stan zawieszenia, spojrzeć czy nie ma luzów, a w razie konieczności – przeprowadzić test amortyzatorów.
Światła i dodatkowe akcesoria
Dobrze ustawione światła poprawiają widoczność oraz gwarantują komfort podróży. Nie tylko nasz, a także kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka. Na wyposażeniu auta zawsze powinien być zapasowy komplet żarówek.
Jakie akcesoria powinniśmy wozić ze sobą, gdy jesienno-zimową aura roztacza się za szybą? Oczywiście ich liczba jest zdecydowanie większa niż podczas ciepłych, słonecznych dni, ale nie warto przesadzać. Oto krótka lista przydatnych w tym okresie rzeczy:
- prostownik,
- kable rozruchowe,
- sztyft do smarowania gumowych uszczelek samochodowych,
- odmrażacz do zamków,
- antyszron,
- rękawice,
- łańcuchy śnieżne,
- skrobaczka do szyb.
Pamiętajmy też o tankowaniu paliwa od sprawdzonych dystrybutorów, mieszanki niskiej jakości mogę doprowadzić nawet do uszkodzenia silnika. Natomiast najtańsze płyny do spryskiwaczy mogą zawierać trujący metanol, a przecież w okresie, gdy za oknem plucha i śnieg, używamy go bardzo często. Szanujmy nie tylko układ hamulcowy, ale też nasz oddechowy.
Procent wypadków bezpośrednio spowodowanych niesprawnością techniczną pojazdu, w tym właśnie nieodpowiedniego stanu ogumienia jest teoretycznie znikomy. Według raportu Komendy Głównej Policji w 2017 roku odnotowano 64 takich wypadków, w których zginęło 8 osób, a rany odniosło 81 osób (dane z 2017 roku). Jednak tym razem nie można ufać liczbom. Eksperci nie pozostawiają złudzeń, że publikowane statystyki znacznie zaniżają faktyczną liczbę wypadków, spowodowanych niewłaściwym przygotowaniem auta do jazdy w zimowych warunkach. Niestety istnieje spory odsetek nieprawidłowo nadzorowanych stacji kontroli pojazdów, które dopuszczają do jazdy auta się do niej nienadające.
Nadesłał:
slawek
|