Ewolucja układu hamulcowego BMW serii 3


Ewolucja układu hamulcowego BMW serii 3
2016-03-01
Kariera wielu popularnych dziś modeli ma swój początek kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat temu. W maju 1975 roku światło dzienne ujrzała prawdziwa legenda motoryzacji – BMW serii 3.

Pierwsza generacja kultowej trójki E21 od razu zdobyła wielu sympatyków. Przez ponad 40 lat produkcji 316, 318, 320 i inne jej wersje znalazły miliony zwolenników.

Kariera wielu popularnych dziś modeli ma swój początek kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat temu. W maju 1975 roku światło dzienne ujrzała prawdziwa legenda motoryzacji – BMW serii 3. Pierwsza generacja kultowej trójki E21 od razu zdobyła wielu sympatyków. Przez ponad 40 lat produkcji 316, 318, 320 i inne jej wersje znalazły miliony zwolenników. 

Właściciele samochodów z niebieskim śmigłem na masce, niezwykle wysoko cenią skuteczne działanie i wydajność układu hamulcowego. Jakie parametry obiecuje koncern BMW kierowcom? Największym atutem aut BMW jest bardzo informatywny układ hamulcowy. Kierowcy którzy mieli okazję porównać sprawność i sposób działania hamulców w aucie japońskim i BMW doskonale wiedzą o co chodzi. Precyzja działania hamulców w autach BMW przekłada się na pełną kontrolę kierowcy nad siłą hamowania. Dociskając pedał hamulca na 10% uzyskujemy siłę hamowania wynoszącą 10% skuteczności układu, 50% daje 50% siły hamowania. Co ciekawe, tak informatywne działającymi hamulcami mogą pochwalić się tylko nieliczne marki.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Przeczytaj również:

Pierwsza generacja BMW serii 3 mogła pochwalić się bardzo skutecznymi i precyzyjnymi hamulcami - uwzględniając dostępną technologię w latach 70-tych. Pierwsza trójka wyposażona została w hamulce tarczowe przy przedniej osi i bębnowe przy tylnej. Jednym z kluczowych elementów układu hamulcowego BMW są wywietrzniki pasywnego chłodzenia tarcz i klocków hamulcowych znajdujące się w zderzaku. To dzięki nim kierowca w trakcie ostrej jazdy dysponuje większą wydajnością hamulców. 

Pierwsza trójka E21 dysponowała układem hamulcowym wyposażonym w zaciski ATE, tarczami hamulcowymi pozbawionymi wentylacji (z wyjątkiem wersji 323i) i bębnowymi hamulcami tylnych kół. Od tej pory producent ATE został nadwornym dostawcą podzespołów dla serii 3.

Rewolucją w kwestii skuteczności układu hamulcowego było wprowadzenie do oferty trzeciej generacji  trójki – E36. Istotnie zmieniły się dwa parametry: średnica przedniego tłoka wzrosła z 46 do 54 mm (co przyczyniło się do zwiększenia siły z jaką dociskane są klocki hamulcowe), średnica tarcz wzrosła z 260 do 286 mm – powiększona średnica tarcz sprzyja większej sile hamowania (im dalej od osi koła zamontowane są zaciski, tym mają one mniej pracy). Inżynierowie projektujący serię 3 E36 zrezygnowali z hamulców bębnowych, zastępując je tarczami. Z technologicznego punktu widzenia kolejne wcielenie trójki – E46 było kontynuacją swojego poprzednika. W przypadku układu hamulcowego nie pojawiła się wyraźna poprawa.

Mnóstwo kontrowersji i skrajnych opinii wzbudzają oryginalne komponenty. Montować fabryczne tarcze i klocki hamulcowe BMW, albo stosować markowe zamienniki – wszystko jest kwestią kierowcy. Polecamy tylko właścicielom brać pod uwagę własne oczekiwania, styl jazdy oraz warunki eksploatacyjne. Pamiętać musimy, że oryginał nie jest idealny. Montując dobrze dobrane zamienniki możemy otrzymać większą skuteczność całego układu hamulcowego. Dobrać dokładnie klocki można tu 

Prawdziwe poważne zmiany pojawiły się wraz z pojawieniem się kolejnego pokolenia trójki – E90/E91/E92. Co więcej, w przeciwieństwie do poprzedników, nowa trójka otrzymała szeroką paletą hamulców – tarcz i klocków. Średnica tłoka została powiększona do 57 mm, natomiast tarcze hamulcowe E90 występowały w rozmiarach od 292 do 348 mm (w wersjach 335d/330i/330d) – to wszystko pokazało wysokie umiejętności inżynierów BMW. W tym przypadku układ hamulcowy został skrzętnie dopasowany do masy i osiągów samochodu. Nawiasem mówiąc, dobrą radą dla miłośników garażowego tuningu i swapu hamulców jest: bez skomplikowanych operacji Twoje BMW 320 może dysponować skuteczniejszymi o 15-20% hamulcami – wystarczy zainstalować kompletne hamulce z 325d lub 330x. Tu można porównać hamulcy różnych wersji BMW 3 -http://brakestock.pl/bmw.3.klocki-hamulcowe/

Kolejny rozdział w historii układów hamulcowych otworzyła najnowsza generacja F30. Jest to pierwsza trójka która otrzymała prawdziwe sportowe cechy układu hamulcowego za sprawą systemów BMW M Performance. 370 mm średnicy tarcz hamulcowych, czterotłoczkowe zaciski i agresywna mieszanka okładzin ciernych pozwoliła na skrócenie drogi hamowania i zwiększenia odporności na obciążenia, z mieszanką FM1000.


Redakcja Infomoto informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Infomoto nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

infomoto

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl