Koleje dużych prędkości


2015-10-06
Pendolino już uzyskało swoje miejsce w sercach mieszkańców Polski. Pierwsze składy powoli przestają budzić emocje i stają się częścią naszego krajobrazu. Jaka jest historia powstania tego rodzaju kolei?

Szybkość podróżowania to od dawna problem rozpalający najtęższe umysły. W latach po II wojnie światowej kolej straciła swoją uprzywilejowaną pozycję w tym względzie. Rozwój techniki sprawił, że samochody i samoloty stały się realną alternatywą dla transportu szynowego. Kilkadziesiąt lat później okazuje się, że istnieje jednak nisza, w której pociągi przewożące ludzi mogą się świetnie odnaleźć.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Przeczytaj również:

Ruch samochodowy świetnie sprawdza się na dystansach do 200 kilometrów. Nasycenie pojazdami dróg i autostrad sprawia, że często tworzą się korki, a dłuższe dystanse znacząco wydłużają czas podróży. Z kolei ruch samolotowy wymaga długich przygotowań, dlatego też podróże na dystansie około 600 kilometrów nie są bardzo konkurencyjne pod względem czasu jaki zajmuje podróż. W tej sytuacji kolej może z powodzeniem konkurować z innymi środkami transportu, zwłaszcza w tych, które służą do przewozu osób. Stąd właśnie wywodzi się idea kolei dużych prędkości.

Przez swoich zwolenników transport szynowy przedstawiany jest jako wspaniała alternatywa, znacznie bardziej bezpieczna dla środowiska niż inne popularne środki transportu. Stosunkowo duża liczba przewożonych pasażerów pozwala uwierzyć, że jest to rzeczywiście ciekawa alternatywa. Jak widać po zaledwie kilkunastu miesiącach w naszym kraju, kolej dużych prędkości ma rację bytu, sprawdzając się właśnie w przejazdach na około 500 – 600 kilometrów.

Kolej tego rodzaju z całą pewnością wymaga odpowiedniej infrastruktury. Projekty modernizacji linii kolejowej czy projekty bocznic kolejowych wciąż jeszcze głównie powstają na papierze. Znakiem zmian może być nacisk ze strony Unii Europejskiej, która postuluje zwiększenie procentowego udziału funduszy wydawanych na infrastrukturę właśnie na potrzeby kolei. Pozostaje zatem mieć nadzieję, że cały proces się powiedzie.



Redakcja Infomoto informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Infomoto nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

dominik

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl