Jak wybrać buty motocyklowe?


Jak wybrać buty motocyklowe?
2015-12-11
Nie jest to wcale tak trudna kwestia jak mogłoby się z początku wydawać, należy tylko wiedzieć które buty najlepiej spiszą się w danych warunkach i czy będą dla nas właśnie odpowiednie.

Buty motocyklowe dosyć łatwo rozróżnić, pierwszą rzeczą zdradzającą ich przeznaczenie jest długość- im dłuższe buty, tym bardziej wymagający teren.

Te najkrótsze i najmniej przypominające pancerz na stopie to buty typowo miejskie. Zazwyczaj nie widać w nich niczego specjalnego- ot zwyczajne trampki. Są one przewiewne, wygodne i co najważniejsze łatwe do założenia. Mimo tego stanowią podstawową ochronę dla kierowcy. Posiadają z reguły wzmacnianą podeszwę i delikatne usztywnienia w kluczowych miejscach takich jak palce czy pięta, rzadziej chronią również kostkę.

Przeczytaj również:

Nieznacznie od nich wyższe- buty przejściowe. Kompromis pomiędzy butami miejskimi i turystycznymi. Te już w standardzie chronią naszą kostkę i posiadają więcej wzmocnień. Można również spotkać niektóre modele wodoodporne.

Buty turystyczne, zauważalnie wyższe od poprzedników, za sprawą ochraniacza na goleń, zazwyczaj skórzane i wodoodporne, znacznie mniej wygodne z powodu solidnie utwardzonej podeszwy, szczególnie w okolicach pięty. Przykładem takich butów mogą być między innymi buty motocyklowe Dainese ST Fulcrum C2.

Następnym rodzajem są buty sportowo-turystyczne. Najpopularniejsze i najczęściej spotykane na naszych drogach. Jest to też ostatni z kolei rodzaj w którym można jeszcze podjąć próbę pieszej wędrówki. Buty te produkowane są z myślą o motocyklach sportowych ze względu na ich ochronę- znacznie bardziej uwydatniony ochraniacz goleni, grube wzmocnienie pięty i mocno zaznaczony ochraniacz na kostce. W tym rodzaju butów może mu już spotkać pierwsze slidery- wymienne ochraniacze zazwyczaj z tworzywa, rzadziej aluminiowe. Ich zadaniem jest ochrona samego buta przed wycieraniem podczas jazdy w złożeniu.

Kolejnym rodzajem są buty już typowo sportowe przeznaczone raczej do jazdy na torze niż ulicy- w nich możemy raczej zapomnieć o spacerach, ze względu na to, że uginają się tylko w nieznacznym stopniu koniecznym do wciśnięcia hamulca lub zmiany biegu. W ten sposób chronią przede wszystkim naszą kostkę. Zakładanie ich też może sprawić pewne trudności, ze względu na ich dwuczęściową budowę. But zewnętrzny wykonany niemal w całości z tworzywa i skóry jest pierwszą linią obrony podczas wypadku, natomiast but wewnętrzny- materiałowy zapewnia nam komfort noszenia oraz zapobiega nadmiernemu poceniu się stopy i mocno zapięty, trzyma sztywno naszą nogę.

Ostatnie dwie klasy butów spotykamy raczej w terenie- Są to buty najwyższe i najmniej wygodne. Sięgając niemal naszych kolan zapewniają jednak maksimum ochrony podczas jazdy. Pierwszy ich rodzaj przeznaczony jest z myślą o motocyklach terenowo-turystycznych. Posiadają wszystkie wymienione wcześniej wzmocnienia a ponadto niespotykaną w innych podeszwę, podobną raczej do butów zimowych, z grubym bieżnikiem wykonaną z twardej gumy. Sam but jest w najwyższym stopniu zabezpieczony przed przemakaniem i przeciekaniem. Nawet na łączeniach cholewki i języka woda nie powinna się przedostać.

Ostanie buty- najwyższe i najlepiej opancerzone- przeznaczone do sportów wyczynowych. Jeśli więc nosimy się z zamiarem zakupu quada lub motocykla enduro, te buty będą najlepszym rozwiązaniem.





Nadesłał:

slawek

Wasze komentarze (1):

  • avatar
    panroman , 2016-10-07 21:05:00

    Ja zwykle idę do jakiegoś sklepu motocyklowego (np. www.moto-silesia.pl na Śląsku) i tam sprzedawcy mi odpowiednio doradzają.


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl