Ciśnienie w oponach, czy naprawdę jest tak istotne?


Ciśnienie w oponach, czy naprawdę jest tak istotne?
2015-01-28
Jedną z rzeczy często zaniedbywanych przez użytkowników pojazdów mechanicznych, zwłaszcza samochodów osobowych, jest prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach.

Akcje prowadzone przez znanych producentów opon pokazują, że nawet 50% kierowców nie dba o ten aspekt użytkowania pojazdu. A kontrolowanie i utrzymywanie właściwego ciśnienia w oponach jest jednym z kluczowych elementów bezpiecznej i oszczędnej jazdy.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Przeczytaj również:

Bezpieczeństwo to podstawa

Zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie ciśnienie powietrza w oponie niesie za sobą niebezpieczeństwo użytkowania. Opony, w których jest zbyt niskie ciśnienie powietrza sprawiają, że droga hamowania pojazdu wydłuża się o ponad 20%, poza tym zużywają się one zdecydowanie szybciej i nierównomiernie. Jazda z niskim ciśnieniem powoduje przegrzewanie się opon, których temperatura już po 30 minutach jazdy potrafi wzrosnąć do ponad 120°C, podczas gdy prawidłowo napompowana opona nagrzewa się znacznie wolniej i nigdy nie osiąga tak wysokich temperatur.. Pogarszają się także właściwości jezdne auta, które w czasie jazdy na wprost będzie znosiło na boki zaś na zakrętach charakterystycznie „pływało”. Ale najgorsze co może się zdarzyć w czasie jazdy w przypadku niewystarczającego napompowania opony, jest jej pęknięcie. Ryzyko tegoż pęknięcia wzrasta kiedy samochód jest mocno obciążony, jedzie z dużą prędkością a nawierzchnia jest mocno nagrzana.

W przypadku motocykli jazda ze zbyt niskim ciśnieniem prowadzi do przegrzania opon i zużycia jej zewnętrznych krawędzi. Możliwe są wtedy uślizgi przedniego lub tylnego koła, a motocykl się znacznie gorzej prowadzi i nie daje się prawidłowo manewrować. Wzrasta w związku z tym ryzyko wywrotki.

Zbyt wysokie ciśnienie powietrza w oponie, mimo iż zmniejsza spalanie paliwa, powoduje jednak zmniejszenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania i nadmierne zużywanie się środkowej części opony. Jeździe na takich oponach towarzyszy wrażenie dużej twardości zawieszenia i słaba amortyzacja, która powoduje także szybsze zużycie całego zawieszenia i może się przyczynić do ząbkowania opon.

Oszczędności nie do przecenienia

Jazda na niedopompowanych oponach powoduje zwiększone zużycie paliwa i znacząco skraca możliwe do osiągnięcia na nich przebiegi. Niskie ciśnienie zwiększa opory toczenia, ponieważ większa część bieżnika przylega do podłoża. A pokonanie zwiększonych oporów wiąże się ze wzrostem zużycia paliwa. Zbyt niskie ciśnienie skraca przebieg opon nawet o 40% a ponadto szybciej zużywają się zawieszenie i felgi. Oszczędności jakie można uzyskać dzięki utrzymywaniu prawidłowego ciśnienia to w skali roku nawet dwa tygodnie jazdy bez tankowania. Badania Europejskiego Centrum Technicznego Bridgestone pokazały, że w roku 2008 kierowcy spalili niepotrzebnie prawie 4 miliardy litrów paliwa i zużyli przedwcześnie prawie 30 milionów opon.

Jak kontrolować ciśnienie?

Ciśnienie w oponach powinno się sprawdzać najlepiej raz na dwa tygodnie, a obowiązkowo raz w miesiącu. Pomiar ciśnienia wykonuje się wtedy, kiedy są one zimne. Jeżeli auto było użytkowane, to należy odczekać od kilkunastu minut (auta osobowe) do nawet kilka godzin (auta ciężarowe, duże autobusy) na ich ostygnięcie. Pomiar ciśnienia należy także wykonywać przed każdym wyjazdem w dłuższą trasę a jego wysokość dostosować do przewidywanego obciążenia samochodu. Prawidłowe ciśnienie opon samochodu podawane jest na specjalnej naklejce lub płytce, umieszczonej zwykle w schowku, przy ryglu drzwi kierowcy, lub po wewnętrznej stronie klapki paliwa. Jeśli nie ma dostępu do tych informacji, można je znaleźć także w instrukcji obsługi auta, lub w ASO. Ciśnienie dobieramy do rozmiaru opon i warunków eksploatacji (ilość osób/obciążenie). Do pomiaru ciśnienia wykorzystać można ciśnieniomierz lub miernik elektroniczny.

W czasie pompowania opon należy zachować ostrożność by nie przekroczyć dopuszczalnych wartości ciśnienia. Pompowanie opon aut ciężarowych, wielkogabarytowych lub np. ciągników rolniczych należy wykonywać w specjalnej klatce ochronnej, zabezpieczającej przed potencjalnymi skutkami pęknięcia opony. Pęknięcie takich opon może wyrzucić człowieka na kilka metrów, a najgorszym przypadku trwale okaleczyć lub zabić.

Więcej informacji i porad znajdziecie Państwo na stronie www.teamtotal.pl.


Redakcja Infomoto informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Infomoto nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

slawek

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl